Roman Kadlec
05.03.2020

Čo nás naučí vyhľadávanie

Zamysleli ste sa niekedy nad tým, aké otázky zadávate do vyhľadávača? Pravdepodobne nie, podobne ako milióny ďalších ľudí. Seth Stephens-Davidowitz sa rozhodol analyzovať svet Googlu v knihe Každý klame.

Podtitul Big Data, New Data má potenciál osloviť čitateľov z technologického sveta. Každý klame totiž využíva potenciál moderných veľkých dát a díva sa na ne neobvykle kreatívnym spôsobom.

Veľké dáta

Väčšina odborníkov tvrdí, že síce generujeme obrovské množstvo dát, ale často z nich nevieme dostať zrozumiteľné výsledky. Autorovi tejto knihy sa to darí. Technologické znalosti nebudete pri jej čítaní potrebovať. Treba si len uvedomiť, že každá naša interakcia na internete prispieva ku generovaniu tzv. veľkých dát. Stephens-Davidowitz tieto dáta analyzuje už niekoľko rokov. V knihe popísané výsledky jeho skúmania sú prezentované zrozumiteľne, pričom niektoré z nich majú potenciál otvoriť čitateľom oči. Každý klame totiž naznačuje, že pravda o ľudstve je iná, ako sme si v niektorých otázkach mysleli.

Autor sa neobmedzuje iba na najobľúbenejší vyhľadávač, využíva aj ďalšie zdroje dát v snahe odhaliť pravdu o ľudstve. Venuje sa všemožným otázkam, pričom sa nebojí zachádzať ani do tabuizovaných tém. Ľudia sa často hanbia robiť niektoré činnosti alebo prezentovať názory, ak majú pocit, že ich niekto pozoruje a môže ich posudzovať, preto môžu byť niektoré prieskumy skreslené. Ľudia sa jednoducho hanbia prezentovať svoje skutočné ja. Dvojnásobne, ak je pri vypĺňaní prieskumu aj niekto ďalší. Keď sú však sami doma, neboja sa v absolútnej anonymite zadávať do Googlu otázky, ktoré ich skutočne zaujímajú alebo prezentovať svoje skryté potreby.

Vyhľadávať a kontrolovať

Google umožňuje nielen vyhľadávať všemožné informácie na internete, ale kontrolovať aj to, čo používateľov zaujíma. Pomocou nástroja Google Trendy si môže každý skontrolovať, ako často sa vyhľadáva napríklad meno slovenskej prezidentky. A asi nie je náhoda, že najviac vyhľadávané bolo v marci 2019 medzi prvým a druhým kolom prezidentských volieb. Každý klame prináša analýzu množstva otázok z rôznych oblastí – od ekonómie cez etiku, politiku, šport, sex až po rasizmus.

Americké reálie

Z pohľadu európskeho čitateľa je trochu škoda, že značná časť knihy sa zaoberá analyzovaním amerických reálií, ako sú napríklad politické preferencie či rasizmus v USA. Viaceré z otázok, na ktoré sa kniha pýta a aj dáva odpoveď, sú však aplikovateľné v globálnom meradle. A pri mnohých si viete spraviť paralelu. Autor napríklad analyzuje aj to, ako pôsobí úspech bejzbalového tímu na detského fanúšika a jeho budúce fandenie.

Výsledky autorových pozorovaní sú dostatočne hodnotné na to, aby boli dôvodom prečítať si túto knihu. Čitateľom, ktorým nie je pojem Big Data cudzí, prinesie navyše svieži pohľad na veľké dáta ako také. A v čitateľovi, ktorý o nových dátach ešte nikdy nepočul, vyvolá prirodzenú zvedavosť ďalej skúmať ich potenciál.