Nielen chlebom je človek živý

Nielen chlebom je človek živý

Kurt Tepperwein

Čo ti chce povedať choroba. Reč príznakov

Bratislava, NOXI 2008

Preklad Simona Šmidová

Príručka, ktorá veľmi zrozumiteľným jazykom pomáha poznávať seba samého, stavia na princípe, že základom zdravia je duševná rovnováha. Autor teda neponúka nijaké revolučné metódy diagnostikovania, ani liečenia chorôb, ale postupnými krokmi nás učí, ako dospieť k vnútornej vyrovnanosti. Jeho rady zhŕňajú vekmi overené ľudové i odborné skúsenosti od Hippokrata až po súčasnosť. Príčiny chorôb a rozličných zdravotných problémov sú teda v nás, v prehliadaní problémov. Naše životné podmienky, postoje, zmýšľanie aj vzťahy k  okoliu, k iným ľuďom sa odrážajú na našom zdraví ako v zrkadle. Na prvý pohľad sa odstránenie príčin mnohých chorôb zdá veľmi jednoduché: ,,Keby ľudia s nadváhou menej jedli, alkoholici menej pili, fajčiari by prestali fajčiť, leniví by sa trochu viac pohybovali, všetci by sme zhlboka dýchali, pozitívne mysleli, čítali dobré knihy a pozerali sa na pekné veci, mohli by sme zachrániť viac životov a poraziť viac chorôb ako drahými pokusmi dnešnej medicíny.“ V abecednom poradí sa môžeme zoznámiť s vyše stovkou najdôležitejších príznakov ochorení a ich duchovnej obdoby, ako akné, alkoholizmus, anorexia... až po zápaly, závraty či zubný kaz. Nasledujúca kapitola tieto príznaky podrobnejšie opisuje a poskytuje konkrétne rady, čo treba robiť, keď sa u nás začnú prejavovať. Aj podľa autora je prevencia oveľa dôležitejšia a jednoduchšia ako liečba chorôb, pritom stačí naozaj tak málo – žiť prirodzene a zdravo zmýšľať. Ak sa nejaká choroba začne prejavovať, to znamená, že telo vysiela signál vedomiu, že kdesi v ňom nie je čosi v poriadku. Liečba je potom zdokonaľovaním vedomia, nás samých. Samozrejme, ani autor neodmieta medicínsku liečbu, no za veľmi dôležitú súčasť ozdravenia pokladá správny životný štýl a vnútornú vyrovnanosť človeka.

–ak–