Collegium musicum - Marián Jaslovský - Životná cesta hudobnej skupiny

Životná cesta hudobnej skupiny

Životná cesta hudobnej skupiny

Marián Jaslovský

Collegium musicum

Bratislava, Vydavateľstvo Slovart 2007

V hudobnej publicistike sa neobjavujú nové knižné tituly často, ale táto užšie profilovaná žánrová forma je obohatená o ďalší titul. Marián Jaslovský je uznávaným hudobníkom a publicistom, a tak v centre jeho autorskej pozornosti stojí predovšetkým hudba. Ako hudobné teleso je Collegium v dejinách slovenskej rockovej hudby výnimočným fenoménom, ktoré sa už počas aktívnej hudobnej existencie stalo legendou. Mariánovi Jaslovskému sa podarilo skompletizovať jej celú históriu. Jaslovský stavil na pôvodné rozhovory a autentické svedectvá, keďže vývoj skupiny je citeľný nielen v hudobnom napredovaní, ale aj vo vzťahoch medzi hudobníkmi. Nie je možné, aby nevynikla do popredia pozoruhodná osobnosť Mariána Vargu. Kniha otvára možnosť nazrieť do jeho hudobného myslenia cez jeho výpovede a svedectvá, ale aj jeho kolegov z hudobného prostredia. Úprava monografie vytvára dojem veľmi rozsiahleho interview. K výpovediam členov skupiny Jaslovský prikladá denník Fedora Freša, ktorý upravil Peter Pišťanek. Vzťah Mariána Vargu ku Collegiu bol komplikovaný, autentické svedectvá ostatných členov však odrážajú najmä atmosféru doby. Myslím si, že je omnoho citeľnejšie spracovaná umelecká dráha Collegia, než životné cesty jednotlivých členov. Obe však stoja na rovnocenne postavenom vzťahu. Ak by ste hľadali v Jaslovského knihe samého autora, našli by ste ho v úvode a na zadnej strane obalu. Stojí v úzadí, ale neskrýva sa. Jaslovský sa ocitol v úlohe sprievodcu históriou Collegia. Autorský komentár zostáva takmer neviditeľný. Spracovanie knihy vyvoláva v čitateľovi estetický zážitok, a tak  hudba ako protipól voči slovu podnecuje emocionálne prežívanie. Zmienky a odborné analýzy hudobných skladieb a albumov Collegia, ktorým autor venuje rozsiahlejší priestor a pozornosť, tvoria konečný celok tejto monografie. Po prečítaní hudobných rozborov odporúčam vypočuť si skladby v zvukovej podobe. História kapely je uzavretou kapitolou, no jej hudba stále žije vlastným osobitým tempom. Hoci už s Collegiom Marián Varga nekoncertuje, aktívnym hudobníkom stále zostáva. Pri príležitosti tohtoročného vlastného, životného jubilea absolvoval koncertnú šnúru s Moyzesovým kvartetom. V úvode Marián Jaslovský hovorí: „Bez Mariána Vargu by nebolo Collegium musicum a bez Collegia by nebol Varga taký, ako ho vnímame dnes.“ Dodávam, že v holistickom ponímaní sú jedno telo a jedna duša.

Mária Wecheche