Jana Šulková
20.12.2016

Čudákova dcéra - Kate Mossová

Britská spisovateľka Kate Mossová nie je na Slovensku úplným nováčikom. Bolo preložených už niekoľko jej diel, ktoré zožali celkom slušné ohlasy. Vydavateľstvo Ikar teraz prináša slovenské vydanie románu Čudákova dcéra (2015, preklad Vladislav Gális), ktorý v origináli vyšiel len minulý rok. Ak máte radi tajomstvá, záhady, minulosť a mrazivú atmosféru, táto kniha vás určite v kníhkupectve upúta.

Dej sa odohráva v pomerne krátkom časovom úseku, v priebehu niekoľkých dní roku 1912. Ústrednou postavou je mladé dievča Connie – prezývaná čudákova dcéra, keďže jej otec sa živí ako preparátor mŕtvych zvierat. Tá sa rozhodne pátrať po tajomstvách, ktoré otec ukrýva a ktoré ho priviedli k alkoholu. V malej dedinke sa v jeden večer udejú záhadné veci. Connie im síce nerozumie, vie však, že jej otec niečo skrýva. A nielen on, ale aj jej vlastná myseľ, ktorá si nepamätá prvých dvanásť rokov svojho života. Postupne sa vynárajú spomienky mladej Connie, ale aj dávno pochované tajomstvá spájajúce niekoľkých ľudí.

Prvé strany sú pomerne zaujímavé. Vťahujú vás do príbehu a oboznamujú s mnohými vedľajšími postavami. Túto knihu treba čítať pomaly a pozorne, aby vám neunikol ani najmenší detail a aby ste sa v záplave mien nestratili. Neskôr sa dej mierne spomaľuje a čitateľ začína tušiť, čo hrôzostrašné je ukryté v zábleskoch spomienok. Autorka pomaly podsúva čitateľovi indíciu za indíciou... Kniha má prológ, tri časti zachytávajúce tri dni a epilóg, ktorý bol pre mňa azda najväčším prekvapením, keďže som z úvodných viet očakávala čosi úplne iné. Prológ a epilóg sú písané v prítomnom čase, zatiaľ čo hlavné časti knihy v minulom. Príbeh osviežujú vložené úryvky z knihy Taxidermia alebo umenie zberu, prípravy a preparácie živočíchov a listy, tzv. spoveď osoby, ktorá po celý čas ťahá za nitky.

Čudákova dcéra nie je taký hrôzostrašný príbeh, ako som očakávala, jeho čítanie som si však užila. Zaujal ma najmä vďaka prostrediu a dobe, v ktorej sa odohráva