Antonia Bednáriková
30.12.2008

Cukríkové topánky - Joanne Harrisová

Joanne Harrisová

Cukríkové topánky

Bratislava, Ikar 2008. Preklad Alena Redlingerová

Anglická spisovateľka Joanne Harrisová (1964) sa preslávila knihou Čokoláda (1999), nominovanou na Whitbreadovu cenu, jedno z najprestížnejších ocenení. Podľa knihy vznikol aj film (2000) nominovaný na piatich Oscarov. Herecky v ňom zažiarili Julia Binocheová a Johny Depp. V slovenčine okrem románu Čokoláda vyšli Harrisovej knihy Černicové víno, Päť štvrtín pomaranča, Boží ľudiaV zajatí prílivu.

Cukríkové topánky sú voľným pokračovaním Čokolády, hlavná hrdinka Vianne Rocherová sa však zmenila na nepoznanie. Neodložila len žiarivé červené šaty, ale celú svoju minulosť vrátane mena. Býva v Paríži na Montmartri, vystupuje ako nenápadná vdova Yanne Charbonneauová, dcéru Anouk premenovala na Annie. A ešte má Rosette, štvorročnú dcérku, mačacie dievčatko, milé, ale iné ako ostatné deti. Už nevyrába svoje povestné čokoládové dobroty, v obchode pani Poussinovej predáva čokoládu vyrábanú vo fabrike. Chce žiť obyčajný život a v pokoji vychovávať deti, dokonca zvažuje možnosť vydať sa za finančne zabezpečeného majiteľa domu Thierryho. Nechce už chodiť z miesta na miesto, nechce, aby vietor určoval jej život. Zmení jej ho však smrť jej zamestnávateľky pani Poussinovej a Zozie, žena na prvý pohľad tak veľmi podobná Vianne spred štyroch rokov.

Román je vyrozprávaný troma rozprávačkami (Zozie, Yanne a Annie) a zachytáva predvianočný čas. Annie trápia vzťahy so spolužiačkami a obavy, že matka sa napokon predsa vydá za Thierryho, Yanne sa usiluje zabezpečiť rodinu a zahnať spomienky s neopodstatnenými výčitkami svedomia, kým Zozie sa chystá na veľkú krádež. Chce Yanne pripraviť o jej identitu aj dcéru.

Bezohľadná vypočítavá Zozie sa votrie do obchodu a priazne Anouk a presvedčí Yanne, aby opäť začala vyrábať čokoládové dobroty sama. Čarami a mágiou prebudí obchodík k životu a ten sa až veľmi nápadne začína podobať tomu v Lansquenet, kde bola Vianne šťastná, ale chce naň zabudnúť. Čokoládovňa sa zapĺňa pravidelnými návštevníkmi a zo zákazníkov sa stávajú priatelia. Kým je Yanne zamestnaná výrobou čokolády, Zozie v predajničke opantáva hostí a po večeroch manipuluje Anouk. Prebúdza v nej potláčané magické schopnosti a vzdor voči matke. Zozie nemá zábrany, ani city, a je len otázkou času, kedy ju Yanne odhalí. Situáciu však skomplikuje príchod Rouxa, spolu s ním sa vracajú zlé i dobré spomienky na Lansquenet a ožíva láska, ktorú pripomína Rosette.

Rovnako ako v ostatných románoch aj v Cukríkových topánkach uplatnila autorka svoj rozprávačský talent, zmysel pre detail a postupné dávkovanie informácií, ktoré slúžia ako indície, postupne zapadajú jedna do druhej, ale až tá posledná rozpletie sieť udalostí a vzťahov a vytvorí obraz s prekvapivou pointou.

Knihu možno prvoplánovo čítať ako zábavný napínavý príbeh o súboji čarodejníc plný magických znamení, amuletov a čokolády. Pod týmto povrchom sa však skrýva pre Harrisovú typické hľadanie seba samého, určenie vlastných hraníc svojej slobody, akceptovanie vlastnej inakosti a inakosti iných. Práve tri rozprávačky jej umožňujú predstaviť rôzne pohľady. Zozina životná filozofia je prostá. Kradne cudzie identity a žije z nich, kým sa dá, lebo pre ňu je človek len číslo poistky a kreditnej karty, nemá domov, nemá cieľ, len prežíva, nevie mať rada a ani sa to nechce naučiť. Je jednoducho sólistka stratená v dave. Anouk sa hľadá, dospievajúce dievča je ľahko ovplyvniteľné a zraniteľné, nerozlišuje presne hranice medzi tým, kedy sa človek bráni a nárokuje si svoje miesto, a kedy útočí, vstupuje na územie iného a ubližuje. Yanne sa necíti v svojej novej podobe dobre, ale prevládne v nej kvočka chrániaca si svoje potomstvo. Lomcujú ňou však pochybnosti. Je tá obeta skutočne pre deti prospešná? Uvedomuje si, že jednoducho nevie žiť v cudzej koži. Je predurčená pre radosť, rozdávanie lásky a využívanie svojho daru empatie na prospech iných.

Knižka je ako stvorená na oddychovanie v predvianočnom zhone. Doslova z nej vanie vôňa čokolády, vanilky a škorice, pred očami ožíva rozprávkový domček z výkladu s každodenným adventným prekvapením. Najmä sa z nej však rinie láska vo všetkých podobách, najintenzívnejšie materinská.

Antonia Bednáriková