Joanne Harrisová
Cukríkové topánky
Bratislava, Ikar 2008. Preklad Alena Redlingerová
Anglická spisovateľka Joanne Harrisová (1964) sa preslávila knihou Čokoláda (1999), nominovanou na Whitbreadovu cenu, jedno z najprestížnejších ocenení. Podľa knihy vznikol aj film (2000) nominovaný na piatich Oscarov. Herecky v ňom zažiarili Julia Binocheová a Johny Depp. V slovenčine okrem románu Čokoláda vyšli Harrisovej knihy Černicové víno, Päť štvrtín pomaranča, Boží ľudia a V zajatí prílivu.
Cukríkové topánky sú voľným pokračovaním Čokolády, hlavná hrdinka Vianne Rocherová sa však zmenila na nepoznanie. Neodložila len žiarivé červené šaty, ale celú svoju minulosť vrátane mena. Býva v Paríži na Montmartri, vystupuje ako nenápadná vdova Yanne Charbonneauová, dcéru Anouk premenovala na Annie. A ešte má Rosette, štvorročnú dcérku, mačacie dievčatko, milé, ale iné ako ostatné deti. Už nevyrába svoje povestné čokoládové dobroty, v obchode pani Poussinovej predáva čokoládu vyrábanú vo fabrike. Chce žiť obyčajný život a v pokoji vychovávať deti, dokonca zvažuje možnosť vydať sa za finančne zabezpečeného majiteľa domu Thierryho. Nechce už chodiť z miesta na miesto, nechce, aby vietor určoval jej život. Zmení jej ho však smrť jej zamestnávateľky pani Poussinovej a Zozie, žena na prvý pohľad tak veľmi podobná Vianne spred štyroch rokov.
Román je vyrozprávaný troma rozprávačkami (Zozie, Yanne a Annie) a zachytáva predvianočný čas. Annie trápia vzťahy so spolužiačkami a obavy, že matka sa napokon predsa vydá za Thierryho, Yanne sa usiluje zabezpečiť rodinu a zahnať spomienky s neopodstatnenými výčitkami svedomia, kým Zozie sa chystá na veľkú krádež. Chce Yanne pripraviť o jej identitu aj dcéru.
Bezohľadná vypočítavá Zozie sa votrie do obchodu a priazne Anouk a presvedčí Yanne, aby opäť začala vyrábať čokoládové dobroty sama. Čarami a mágiou prebudí obchodík k životu a ten sa až veľmi nápadne začína podobať tomu v Lansquenet, kde bola Vianne šťastná, ale chce naň zabudnúť. Čokoládovňa sa zapĺňa pravidelnými návštevníkmi a zo zákazníkov sa stávajú priatelia. Kým je Yanne zamestnaná výrobou čokolády, Zozie v predajničke opantáva hostí a po večeroch manipuluje Anouk. Prebúdza v nej potláčané magické schopnosti a vzdor voči matke. Zozie nemá zábrany, ani city, a je len otázkou času, kedy ju Yanne odhalí. Situáciu však skomplikuje príchod Rouxa, spolu s ním sa vracajú zlé i dobré spomienky na Lansquenet a ožíva láska, ktorú pripomína Rosette.
Rovnako ako v ostatných románoch aj v Cukríkových topánkach uplatnila autorka svoj rozprávačský talent, zmysel pre detail a postupné dávkovanie informácií, ktoré slúžia ako indície, postupne zapadajú jedna do druhej, ale až tá posledná rozpletie sieť udalostí a vzťahov a vytvorí obraz s prekvapivou pointou.
Knihu možno prvoplánovo čítať ako zábavný napínavý príbeh o súboji čarodejníc plný magických znamení, amuletov a čokolády. Pod týmto povrchom sa však skrýva pre Harrisovú typické hľadanie seba samého, určenie vlastných hraníc svojej slobody, akceptovanie vlastnej inakosti a inakosti iných. Práve tri rozprávačky jej umožňujú predstaviť rôzne pohľady. Zozina životná filozofia je prostá. Kradne cudzie identity a žije z nich, kým sa dá, lebo pre ňu je človek len číslo poistky a kreditnej karty, nemá domov, nemá cieľ, len prežíva, nevie mať rada a ani sa to nechce naučiť. Je jednoducho sólistka stratená v dave. Anouk sa hľadá, dospievajúce dievča je ľahko ovplyvniteľné a zraniteľné, nerozlišuje presne hranice medzi tým, kedy sa človek bráni a nárokuje si svoje miesto, a kedy útočí, vstupuje na územie iného a ubližuje. Yanne sa necíti v svojej novej podobe dobre, ale prevládne v nej kvočka chrániaca si svoje potomstvo. Lomcujú ňou však pochybnosti. Je tá obeta skutočne pre deti prospešná? Uvedomuje si, že jednoducho nevie žiť v cudzej koži. Je predurčená pre radosť, rozdávanie lásky a využívanie svojho daru empatie na prospech iných.
Knižka je ako stvorená na oddychovanie v predvianočnom zhone. Doslova z nej vanie vôňa čokolády, vanilky a škorice, pred očami ožíva rozprávkový domček z výkladu s každodenným adventným prekvapením. Najmä sa z nej však rinie láska vo všetkých podobách, najintenzívnejšie materinská.
Antonia Bednáriková