Bicyklovanie je jeho vášňou, a preto sa spolu s bratmi prihlási na veľkú Cestu myší okolo Slovenska. Hlavný hrdina rozpráva svoj epický, dobrodružstvami nabitý príbeh v prvej osobe, a detským čitateľom tak sprostredkováva svoje jedinečné zážitky. Pretože kniha Myšiak Samuel a jeho cesta okolo Slovenska na bicykli od Zuzany Šinkovicovej je v prvom rade o putovaní, spoznávaní nových miest, ale aj o radosti zo športu a spoločnej snahe zvíťaziť.

S tímom Bratia z Trenčína sa hravý a odvážny myšiak Samuel vydáva na preteky, ktoré štartujú v Bratislave pred budovou Národného divadla. Filip, Emanuel, Peter a Pavol – tí všetci chcú spolu s hlavným protagonistom prekonať samých seba, a dokázať i ostatným, že keď máte sen, a pracujete na ňom tvrdo, a zároveň s nadšením, môžete ho premeniť na skutočnosť. Svoje sestry Samuel príliš nepredstavuje a trochu nespravodlivo ich škatuľkuje ako večne rapotavé, pojašené, chichotajúce sa myšky, pričom ich jedinou výhodou je azda to, že svojim bratom upracú izbu a napíšu domácu úlohu. Nuž, feministky budú musieť trocha zatnúť zuby.

Nielen cyklistický roadtrip
Vráťme sa ale k rozprávke, ktorú možno pokojne označiť ako cyklistický roadtrip. Preteky sú rozdelené do jednotlivých etáp, počas ktorých myšiaci navštívia skutočne veľké množstvo slovenských miest a obcí. V Skalici ochutnajú trdelníky, v Piešťanoch prejdú cez Kolonádový most a vyčľapocú sa v termálnych vodách i liečivom bahne, v Čachticiach sa vďaka čarovnému gombíku ocitnú v minulosti, aby si overili, či sa Alžbeta Bátoriová skutočne kúpala v krvi mladých dievčat, vo Svätom Antone ich čaká prehliadka pompézneho kaštieľa. „Čo sa všetko myšiak nedozvie na cyklistických pretekoch,“ komentuje výlet Samuel.

Okrem cestovateľských zážitkov sa musia myšiaci vysporiadať aj s rôznymi nebezpečnými situáciami. V Piešťanoch bratov unesú Indovia, ktorí nimi plánujú nakŕmiť svoju kobru, v Trenčíne sa na pelotón myší vyrúti veľký ryšavý kocúr, v štiavnických baniach zachránia malého myšiaka, ktorého do klietky zatvorili baníci, aby si overili, či je v podzemí dostatok kyslíka.

„Teraz, po všetkom, čo som zažil, som si uvedomil, aký je náš život krehký. Ak by ma ryšavec zožral, už nikdy by som mamke a tatkovi nepovedal, ako veľmi ich mám rád. Ani sestričkám to, ako ma vždy veľmi poteší, keď mi pomôžu. Veľakrát si to myslím, no takmer nikdy nikomu nič nepoviem. Dnes večer im určite zatelefonujem.“

Textom aj obrazom
Skrátka a dobre, v knihe Myšiak Samuel a jeho cesta okolo Slovenska na bicykli o dobrodružstvá nie je núdza. Naopak, niekedy je informácií, dejových zvratov a odbočiek naraz až priveľa, hádam ich detský čitateľ bude vedieť spracovať. Myšiaci prejdú množstvo pamätihodností Slovenska, dozvedia sa viac o histórii krajiny a jej krásach. Tento aspekt knihy je jej hlavným benefitom, pretože v pôvodnej tvorbe pre detského čitateľa už takmer úplne absentuje.

Dej je však pomerne nahustený, a aj tempo rozprávania je veľmi dynamické, čo pomáha kompenzovať zrozumiteľné grafické delenie kapitol, a tiež ilustrácie Mareka Mertinka, na ktorých množstve sa, našťastie, nešetrilo. Jazyk rozprávky je hovorový, prirodzený, opisné pasáže vhodne striedajú živé dialógy zvieracích postavičiek. Komplexne ide o živý, dynamický a dobrodružný príbeh s viacerými nenápadne dávkovanými morálnymi posolstvami, ktorý navyše čitateľovi zábavnou formou približuje charakter a špecifiká Slovenska.

Diana Mašlejová