Hana Daubnerová
21.08.2017

Dadkino putovanie alebo Dadka v ríši Kráľovnej všetkých rozprávok

Na čítanie pred spaním ako stvorená alebo O naozajstnej ružovej knižke

Dagmar Inštitorisová: Dadkino putovanie alebo Dadka v ríši Kráľovnej všetkých rozprávok

Bratislava, NM CODE 2003

Snáď všetci na tomto svete sme vyrástli na rozprávkach, preto nás nikdy tak celkom neopúšťajú. Keď sa nám už neprihovárajú ako k svojim čitateľom, poslucháčom či divákom, zväčša sa stávame ich interpretmi – či sme už mamy, tety alebo staré mamy. A práve z tohto pohľadu je zaujímavá jedna pôvodná slovenská rozprávková novinka od autorky Dagmar Inštitorisovej.

Zaujala ma už na prvý dotyk - svojou útlosťou, príjemným hladučkým povrchom, teplou ružovou farbou a naskrz „prevŕtanou“ malou dierkou. Každý z výtlačkov má inú záložku: tá „moja“ mala na konci šnúrky jemné fialové pierko... Otvorila sa mi rovno na tej strane, keď bola Dadka práve u Kráľovnej rozprávok... A hneď sa mi všetko rozkrylo. Autorka Dadkiných svetov prežíva tieto príbehy naozaj. Je schopná uvidieť ľudským okom neviditeľné Tajomstvo, ktoré nám, dospelým, už tak často uniká a ostáva „len pre tých priamo do veci zainteresovaných“ – pre naše deti.

Pri čítaní jednotlivých samostatných príbehov, prepojených hlavnou hrdinkou Dadkou, sa mi vynoril dávny pocit z detstva: stojím oproti oknu s papierovým detským „kukátkom“ a otáčajúc ním ani nedýcham, očarená z ďalšieho a ďalšieho pestrofarebného sveta stvoreného z drobných presýpajúcich sa korálok. Dadke tiež stačí len pohľad na hociktorý z predmetov v izbičke a už je to tu... Mikrosvety, v ktorých sú ukryté celé priehrštia makrocitov. A takých „tajných“ (a tajomných), až sa sama hrdinka, ktorá je „iba obyčajným dievčatkom“ neraz prekvapí. Prelínanie reality a fantázie jej dáva nekonečný priestor na bohatý vnútorný život. A tak nečudo, že po rannej šálke kakaa na ňu žmurkne zelené očko zo dna šálky a už je aj Dadka vo vodnom kráľovstve.

Ak by som chcela prehovoriť či už ako pedagóg, alebo tvorca pre deti, môžem vysloviť presvedčenie, že príbehy tejto knižky ponúkajú široký, nikde a nikdy nekončiaci priestor slobody, tak prepotrebný pre zdravý rozvoj detskej fantázie. Sú výzvou nielen k vlastnej tvorivosti, ale sú žriedlom obohacujúcim najmä citové vnímanie dieťaťa, napríklad pri pozorovaní sveta rôznofarebných chrobáčikov alebo pri hre s kamienkami - objavenie malého radostniatka, premieňajúceho každý smútok na radosť.

Táto ružová knižočka, to nie sú ružové okuliare. Naopak, je to tá najsympatickejšia realita. A je navyše „naša vlastná“, od „našej vlastnej“ súčasnej talentovanej rozprávkárky.

Knižka na čítanie pred spaním ako stvorená.

Hana Daubnerová