Elena Ťapajová
21.02.2013

Daj si pozor na želania - Alexandra Potterová

Zázračný vres
Bratislava, Noxi 2012
Preklad Júlia Sobotová

V živote sa môžu prihodiť len dve tragédie: keď človek nedostane to, čo chce – a keď sa mu želanie splní.“ Tento aforizmus Oscara Wildea je mottom románu Daj si pozor na želania a evokuje príslovie „Daj si pozor na svoje želania, môžu sa ti splniť“, ktoré asi najlepšie vystihuje posolstvo príbehu.

Jeho autorkou je Alexandra Potterová.(1970) – rodáčka z Bradfordu vo Veľkej Británii, ktorá žila v Austrálii aj v USA, začínala v Londýne v krížovkárskom časopise, neskôr bola redaktorkou v  ženských magazínoch. Teraz žije v Los Angeles a venuje sa iba písaniu. Má za sebou takmer desiatku vtipných romantických románov (na niektoré už predala filmárske práva), ktoré si obľúbili čitateľky na celom svete. Daj si pozor na želania patrí k najúspešnejším.

Hrdinkou a rozprávačkou je tridsiatnička Heather. S neverou priateľa, nedostatkom peňazí i osamelosťou v londýnskom byte, o ktorý sa delí s  ryšavým kocúrom, sa snaží vyrovnať snívaním o tom, aké by to bolo, keby… Zoznam jej starostlivo zapísaných želaní je bizarný a  nekonečný. Patrí tam rovnako túžba po voľnom mieste na parkovanie či výhre v lotérii, ako aj želanie, aby sa z fotografky svadieb stala uznávanou fotoreportérkou a najmä, aby ju miloval dokonalý muž. Nič sa jej však nedarí. Až do okamihu, keď si kúpi vres pre šťastie a jej život sa zázračne zmení – jej priania sa začínajú napĺňať. Dokonca sa o ňu začne zaujímať príťažlivý sused James, ľahostajný jej nie je ani sympatický Američan Gabe, ktorému prenajala izbu. Keď však otca ohrozí vážna choroba, pochopí, že sú dôležitejšie veci ako nepodstatné priania a nie vždy chceme to, čo skutočne potrebujeme…

Určite to nie je originálna zápletka, ale je podaná s typickým britským humorom a sebairóniou. Plusom je aj Potterovej láskavý pohľad na otázky vzťahov a rodiny. Príjemné oddychové čítanie, ktoré poteší. Rovnako ako skutočnosť, že vydavateľstvo Noxi pripravuje aj preklady autorkiných kníh Kto je to dievča? a Ja a pán Darc.