14.11.2008

Dalí a ja. (Ne)skutočný príbeh - Stan Lauryssens

Stan Lauryssens: Dalí a ja. (Ne)skutočný príbeh

Bratislava, Fragment 2008

Preklad Nataša Holinová

Bývalý belgický obchodník s umením, väzeň, novinár a spisovateľ nám cez svoju bizarnú autobiografiu približuje rovnako bizarný životný príbeh španielskeho surrealistického maliara Savadora Dalího. Ako obchodník s umením predával výhradne diela Dalího. Čím dlhšie diela získané z pochybných zdrojov predával, tým viac spoznával aj umelcov extravagantný spôsob života a „uletené“ vnútorné inšpirácie.

Stan Lauryssens začínal svoju „kariéru“ vo fabrike na výrobu syra, kde robil diery do ementála, nasledovalo písanie pre belgický časopis, pre ktorý si vymýšľal rozhovory so slávnymi hollywoodskymi osobnosťami. Robil to dva roky, v čase, keď internet ešte neexistoval, a všetko si musel „poctivo“ vymýšľať. Nechýba mu však sebavedomie, keď tvrdí: „Svojím spôsobom som vynálezca. Vymyslieť dobrý rozhovor je do istej miery umenie. Aspoň tie, ktoré som robil ja, umením naozaj boli.“

K falošným rozhovorom nakoniec pridal predaj falošných obrazov Salvadora Dalího. Boháčom, ktorí potrebovali „vyprať“ špinavé peniaze, predával ilúziu, že sú vlastníkmi Dalího diel, ktorých cena sa po jeho smrti niekoľkonásobne zvýši.

Kniha je rozdelená na dve časti, v nich čitateľovi predstavuje seba a Dalího. V jednom rozhovore sa ho pýtali, koľko z jeho príbehu je vymysleného a koľko pravdivého, čo bola vzhľadom na autorov život veľmi opodstatnená otázka. Tvrdí, že všetko, čo sa v knihe týka jeho osoby, je absolútne pravdivé, pokiaľ ide o to, čo napísal o Dalím, ťažko určiť mieru pravdivosti. Mnohé informácie sú z druhej ruky, ale domnieva sa, že z osemdesiatich percent je to pravda.

Stan Lauryssens bol istý čas aj Dalího susedom. Dvakrát ho za predaj Dalího falošných diel aj zatkli. Po prepustení z vyšetrovacej väzby ušiel z Belgicka do Španielska. Tam sa vlastne náhodou, vďaka priateľke Ane stal Dalího susedom. Podľa neho bol Dalí naozaj dobrý maliar, len to mal v hlave trochu pomotané, mnohé veci videl inak ako bežný človek. Čo iné však robí umelca umelcom, ak nie iné videnie sveta? Dalí vraj vždy tvrdil, že nemaľuje, len fotografuje svoje sny a nočné mory. V päťdesiatych rokoch sa rozhodol, že už nebude maľovať, ale že bude svoje sny žiť. Vtedy začal organizovať nespočetné divoké sexpárty, ktoré Lauryssens kvetnato opisuje vo svojej knihe. Keďže boli finančne nákladné, začal Dalí falšovať sám seba, aby mal na výstredné zábavky. Preto aj autor knihy radí: Investujte inde, nie do Dalího. Zo všetkých malieb a litografií je vraj 75 percent falošných. Šanca získať originál je teda malá.

Ťažko sa vyjadrovať o umeleckej hodnote knihy, či je to vôbec literatúra, alebo len bulvár. Hraná kajúcnosť a ľútosť autora za to, čím sa previnil voči spoločnosti. Prekvapivo však kniha vyšla až v 33 jazykoch. Treba však poznamenať, že Stan Lauryssens je uznávaný autor kriminálok. Za svoju prvú knihu Black Snow získal roku 2002 Cenu Hercula Poirota za najlepší kriminálny román roka a cena sa mu ušla aj nasledujúce dva roky.

Podľa knihy Dalí a ja vzniká aj film. Režíruje ho Andrew Niccol a Dalího si zahrá skvelý Al Pacino.

Michaela Geisbacherová