Vladimír Radosa
16.04.2008

Ďalší - Michael Crichton

Michael Crichton: Ďalší

Bratislava, Ikar 2007

Preklad Jana Kantorová-Báliková

Michael Crichton je vizionár, ktorý pozorne sleduje progres vo svete informačných technológií a používa svoje knihy na šírenie vlastných vízií. Niekedy stúpi vedľa, niekedy udrie klinec po hlavičke. Nie je mu cudzie cestovanie v čase, vzápätí očarí svojím nápadom vzkriesenia zaniknutého sveta dinosaurov. Vo svojom najznámejšom sfilmovanom trileri Jurský park upozornil na možnosti génového inžinierstva a klonovania. Odvtedy už ubehlo niekoľko rokov a výskum v tejto oblasti výrazne pokročil. Farmaceutickí giganti investujú miliardy do genetického výskumu a spájajú sa s vedeckými kapacitami popredných svetových univerzít.

V knihe Ďalší Crichton odhaľuje, ako monopolizujú a zneužívajú inštitúcie oblasť výskumu génov a ľudských tkanív na maximálny zisk. Ide však ešte ďalej a upozorňuje na nebezpečenstvo, ktoré ľudstvu hrozí, ak stratí kontrolu nad týmto odvetvím.

Hrdinami knihy sú vedci a biznismeni z oblasti genetiky, lovci ľudských tkanív, svetielkujúce korytnačky a matematicky nadané papagáje. Hlavnou protagonistkou je mladá právnička Alex Burnetová. Obhajuje svojho otca v procese proti Kalifornskej univerzite. Tá si uplatňuje nárok na jeho tkanivá a chce ich využiť na vývin liekov na liečbu rakoviny. Vystupuje tu aj mladý vedec Josh Winkler, ktorý nechtiac vystavil svojho brata účinkom vírusu určeného na testovanie na potkanoch, aj majiteľ firmy zaoberajúcej sa genetickým výskumom Rick Diehl. Ten zháňa sponzora na záchranu pred bankrotom. No a najpríťažlivejším hrdinom je asi náladový orangutan zo severnej Sumatry, okrem iného vie aj nadávať vo viacerých jazykoch. Crichton od začiatku rozohráva viacero nezávislých príbehov, ktoré na konci zlieva do jednej nádoby. Takéto rozprávačstvo je čitateľsky náročnejšie na sústredenie a pozornosť, keď text ešte komplikuje množstvo odborných výkladov, faktov z histórie genetiky a citátov z médií.

Michael Crichton je známy aj svojimi aktivitami vo filme. Je napríklad scenáristom a režisérom filmovej verzie Kómy podľa literárnej predlohy Robina Cooka. Vyzerá to tak, že aj tento triler plánuje preniesť na strieborné plátno, lebo miestami pripomína filmový scenár. Crichtonovu osobnú angažovanosť v genetickom výskume dokazuje aj autorská poznámka.

Vladimír Radosa