Lucia Kulihová
23.09.2009

Dcéra riečnej panny – Zuzana Kuglerová – Príbeh z povodia Žitavy a Dunaja

Príbeh z povodia Žitavy a Dunaja

Príbeh z povodia Žitavy a Dunaja

Zuzana Kuglerová: Dcéra riečnej panny, Martin Vydavateľstvo Matice slovenskej 2008

História Slovenska je bohatá na významné udalosti, no čo sa na našom území odohrávalo pred viac ako tritisíc rokmi je zahalené rúchom tajomstva. Asi sa nedozvieme, ako sa vtedy žilo, nespoznáme konkrétne osudy, no literárna fikcia Zuzany Kuglerovej prináša zaujímavý príbeh ľudí z doby uctievania pohanských bohov a sveta faraónov za Zeleným morom. Jednoduchý motív lásky, priateľstva, sklamania, odpustenia, obrovskej sily prírody a bohov, ktorí sú nám neznámi, vzišiel z obyčajnej, ale skutočnej mohyly ležiacej medzi povodím riek Žitava a Dunaj. Autorka vyfantazírovala príbeh do dokonalých detailov. Príbeh je rozdelený do troch samostatných častí, každá z nich má svojho rozprávača. Swelta, študent – filid sa v svätom meste pripravuje na život druida. Pred vysvätením dostane chatrč a otroka, z ktorého sa vykľuje niekto úplne iný a bohovia tým zamiešajú osud nielen Sweltovi, ale aj ostatným. Nie je na mieste, aby som ďalej opisovala príbeh Sweltu a ďalších hlavných hrdinov, pretože pointa príbehu prichádza s každým slovom. Je v skutku zaujímavé, ako sa dej rozvíja. Neobyčajný príbeh o láske dopĺňa akcia, opisy vtedajších bohov, zemí a zvykov. Autorka bohužiaľ použila v úvodných kapitolách pridlhé opisy, preto sa dej posúva len veľmi pomaly, často unavujú cudzie mená a názvy a čitateľ sa občas stratí v deji. Vylepšuje to však bravúrnou druhou a treťou časťou: príbeh je zrazu dynamický a kto „pretrpí“ prvú, ťažkú kapitolu, nebude ľutovať! Dcéra riečnej panny je rozhodne zaujímavým čítaním pre tých, ktorých zaujímajú pohanské zvyky a hľadajú pridanú hodnotu románovej výnimočnosti.

Lucia Kulihová