27.10.2004

Démon svätosti - Peter Bilý - O zmyselnosti a celibáte

O zmyselnosti a celibáte

O zmyselnosti a celibáte

Peter Bilý: Démon svätosti

Bratislava, slovenský spisovateľ 2004

Peter Bilý debutoval básnickou zbierkou Spomalené prítmie ako víťaz súťaže Ruda Slobodu Rubato, nasledovala zbierka V zajatí obrazu a spoločná kniha s Martinom Vladom Insomnia. Začiatkom septembra sa objavil jeho prozaický debut v červeno-čiernej obálke s provokačným názvom Démon svätosti. Protiklad v názve je aj princípom výstavby diela. Dej sa odohráva v španielskom byte štyroch študentiek a v talianskom kláštore, neviazaný sex je protipólom celibátu, rodičovské hľadanie harmónie v new age je protikladom Petrovej voľby stať sa rehoľníkom.

V prvej časti zmení Petrov život náhodná spolusediaca v lietadle smerujúcom do Madridu. Namiesto pokračovania v ceste, stane sa Carmeniným spoločníkom pri prekonávaní traumy z potratu a stroskotaného vzťahu. Peter nie je samaritán, jednoducho sa mu stretnutie s Carmen a jej problémom prihodilo a on sa vtiahnutiu doň nebránil. On vlastne v živote okrem pubertálnej vzbury odchodom do kláštora nijaké rozhodnutie sám neurobil. Berie veci, ako prichádzajú, dokonca sa s Carmen ožení, aby získal v Španielsku pracovné povolenie, bez zábran užíva jej peniaze, ktoré zarába popri štúdiu, a rovnako bez zábran si užíva sex s inými ženami: ani tie si nevyberá, ony si ho vyberajú samy. Aj študijný odbor dá vybrať svojej priateľke, pre psychológiu sa rozhodne preto, lebo si nebude musieť kúpiť učebnice. Túži po láske, ale nepriznáva si to, z lásky a zodpovednosti má strach. Obalený do panciera pasivity prežíva zo dňa na deň.

Druhá časť je spomienkovým rozprávaním o noviciáte v kláštore, ktorá vlastne potvrdzuje Petrovo pasívne plynutie životom. Nedokáže milovať Boha, nedokáže sa odovzdať, nevie dodržiavať pravidlá a prinášať obeť v záujme dosiahnutia cieľa. Tí, čo očakávajú hlbší pohľad do života rehoľníka, budú sklamaní. Fragmentárne zápisky síce ponúkajú niekoľko zaujímavých postáv, ale táto časť je najmä o tom, ako by budúci mnísi žiť nemali. Úvahy o viere a Bohu sú provokujúce, miestami až rúhačské.

Bilého prozaický debut sa vyznačuje dobrým príbehom, dobrým jazykom, svojskou atmosférou. Do príbehu ,,navážil“ všetky ingrediencie zaručujúce čitateľskú atraktívnosť. Hoci je zasadený do dvoch konkrétnych krajín, mohol by sa odohrať kdekoľvek na svete, lebo láska, sex a viera sú večné, rovnako ako je svet plný egoistických exhibicionistov, klamárov a pohodlných pozérov.

Hlavný hrdina má mnoho autorových čŕt, je Košičan, básnik, bol dva roky mníchom, študuje psychológiu v Španielsku, autor prepožičal svojmu hrdinovi dokonca aj svoju fyziognómiu a meno. Ide o stotožnenie sa s hrdinom, alebo o exhibicionizmus?

Antonia Bednáriková