Do školáckej aktovky

Do školáckej aktovky

Marcus Würmli a Ute Friesenová

Detský lexikón krajín

Bratislava, Ikar 2006

Preklad Judita Melcerová

Encyklopedická geografická publikácia je pútavá nielen grafickým riešením farebných dvojstrán venovaných vždy jednej krajine, ale predovšetkým výberom zaujímavých a podstatných faktov. Bedekerový štýl zoznamuje mladého čitateľa s kontinentmi a krajinami tak, akoby ich sám navštívil. Na imaginárnych cestách ho sprevádza postavička lexikopardíka Papitka, ktorý ho upozorňuje na miestne zvláštnosti, vysvetlí mu základné slová domáceho jazyka, prípadne ho naučí niektoré hry tamojších detí alebo vyzradí recepty typických jedál. Takto sprievodca Papitko prezradí deťom, že Turci patria medzi najväčších gurmánov. Svedčí o tom aj názov jedla ,,imám omdlel“, ktorý pochádza z toho, že imám (znamená predriekavač) sa tak prejedol výborného zapekaného baklažánu, až omdlel. Známe sú aj turecké cukrovinky, čiže ,,tatli“ alebo ,,tatlilar“, z nich deťom veľmi chutia orechové rezy ,,baklava“ s medovou polevou alebo mandľový puding ,,kekül“ či povestná špecialita ,,lokum“ pripomínajúca našich gumených medvedíkov. Krajina na opačnom konci zemegule – Kolumbia – je vykreslená ako rozporuplná krajina, kde mnohé deti žijú v slumoch v biede a špine, hoci sa tam nachádzajú bohaté ložiská zlata a smaragdov. Medzi najväčšie kolumbijské zaujímavosti patrí obrovský kostol celý zo soli, postavili ho v soľnej bani pri meste Zipaquirá v 218-metrovej hĺbke neďaleko Bogoty. Zmestí sa doň až desaťtisíc ľudí. Podobné zaujímavosti určite pomôžu žiakom urobiť si lepšiu predstavu o vzdialených krajinách a živote ich rovesníkov, ako množstvo oficiálnych informácií či štatistických údajov. Pre veľmi striedmy výber základných faktov, primeraný veku školákov, ktorým je určený, možno túto publikáciu označiť ako ,,svet v kocke“.