07.05.2009

Diabol, čo ju skrotil - Johanna Lindseyová - Johanna Lindseyová - Diabol, čo ju skrotil

Johanna Lindseyová

Johanna Lindseyová: Diabol, čo ju skrotil

Bratislava, Ikar 2008

Preklad Nora Hrušková

Meno americkej autorky Johanny Lindseyovej je pre čitateľov (a najmä čitateľky) zárukou, že pri zahĺbení sa do jej príbehov nájdu zakaždým to, na čo sú zvyknutí. Romantiku, správnu dávku napätia, štipku humoru, trefné dialógy a, prirodzene, rozprávkový happy end. Kto siahne po jej novej knihe, rozhodne nebude sklamaný. Dej začína zostra – najžiaducejšia a zároveň najnenávidenejšia debutantka v Londýne Ofélia Reidová ruší svadbu so škótskym šľachticom Duncanom, čím dá len ďalší z nespočetných podnetov na šírenie klebiet o jej osobe. Jej nevídaná krása a popularita sú pre ňu danajským darom, pretože takmer všetci ju pokrytecky vyhľadávajú len preto, aby boli videní v jej blízkosti. Na scénu však prichádza Rafael Locke, vikomt z Lynnfieldu, ktorý uzavrie s priateľom Duncanom stávku. Rafael je presvedčený, že sa mu podarí Oféliu skrotiť a spraviť z nej lepšieho človeka. Unesie ju na svoje panstvo a postupne spoznáva skutočnú Oféliinu tvár. Zrejme nikoho neprekvapí, že sa medzi nimi postupne zrodí vášnivý vzťah. Časom Ofélia naozaj prejaví aj svoje lepšie vlastnosti. Po návrate do Londýna sa hrdinovia napriek plánovanej odluke nedokážu od seba odpútať. Čo sa však stane, keď sa Ofélia dozvie, že Rafaelov záujem o ňu spočíval iba v uzavretej stávke? Vráti sa späť stará Ofélia, ktorá rozsievala nenávisť a zlobu a pripravila sa tak o všetkých priateľov?

Línia príbehu je postavená predovšetkým na dvoch hlavných postavách, čo môže vyvolávať dojem spomaleného deja. Knihou sa mihnú aj vedľajšie postavy, ako napríklad Rafaelova spupná sestra Amanda alebo Oféliin otec, dej však veľmi neovplyvnia. Je to škoda, pretože niektoré z postáv, ako je trebárs Rafaelov bratanec Rupert, majú v sebe veľký potenciál. Názov Diabol, čo ju skrotil je skutočne výstižný. Viac-menej povie všetko, čo kniha ponúka. Navyše dáva aj odpoveď na základnú otázku, či sa Rafaelovi podarí priviesť Oféliu na správnu cestu. Žiadne veľké prekvapenia či dejové zvraty preto nečakajte. Rozhodne sa však vyplatí prečítať knihu až do konca, ktorý je takmer tragický. Ale nebojte sa, Johanna Lindseyová svojich fanúšikov o šťastný koniec nepripraví J.

Marko Zákopčan