Diamant z temnoty - Jeanne DuPrau - Štvrtá kniha mesta Ember

Štvrtá kniha mesta Ember

Bratislava, Vydavateľstvo Slovart 2011
Preklad Dagmar Šajtyová

Po častiach Mesto Ember, Ľudia zo Sparksu a Vešt kyňa z Yonwoodu je tu štvrtá kniha Diamant z temnoty. V predošlej časti Lina a Doon unikli z podzemného mesta Ember na povrch do dediny Sparks. Zima na povrchu je krutá. Chlad, hlad, nedostatok liekov. Lina a Doon sa rozhodnú podniknúť cestu späť do podzemného mesta, aby zistili, koľko použiteľných vecí v ňom ostalo. Sprievodcom na púti je zvyšok knihy, ktorú Doon získal od vandrovníčky. Na ôsmich zachovaných stranách našiel záznamy o záhadnej technológii, ktorá by mohla ľuďom (azda) pomôcť. Keby boli známe viac než len útržky.

Čo nie je napísané, treba vidieť a skúsiť na vlastnej koži. Dvojica zbadá v útrobách temnôt svetielko, opustené mesto obýva bizarná rodinka Troggovcov. Doon upadne do zajatia, Lina uteká a... zvyšok deja si kvôli napätiu vychutnajte sami.

Cyklus o meste Ember zaujímavo posúva žáner postkatastrofickej fantastiky do zorného poľa mladých čitateľov. Jednoducho, nie však primitívne, bez teatrálnych efektov prezentuje drsnú realitu. Aj nedospelý čitateľ získava možnosť pozrieť sa na svet prostredníctvom knižky ponurejšími očami. Bez skĺznutia do pesimistickej bezvýchodiskovosti. Spisova teľka citlivo uchopuje vekový aspekt potenciálnych čitateľov, zrejme aj preto jej romány vzbudzujú pozornosť a získavajú úspech na celom svete. Z hľadiska kritérií literatúry pre deti pôsobí uplatnenie výchovného prvku, zakomponovaného do správania detských protagonistov (kritika vypočítavého správania Lizzie) nenásilne, v rámci plynutia deja. Dobrodružná línia dominuje v celom texte až po viacmenej otvorený záver – hoci štvrtý zväzok, vydaný v origináli roku 2008, sériu zatiaľ ukončuje.