Dieťa v pazúroch šeliem

Knižný debut moderátora Miroslava Frindta je príjemným prekvapením. Hlavnú zápletku v ňom dopĺňa bohaté novinárske prostredie plné uveriteľných charakterov. Môže za to viac ako trinásťročná prax autora v redakcii RTVS a jeho ostatné pracovné skúsenosti (TASR, VTV...). Výrazným prvkom je kritika nielen mediálneho prostredia.

Prípad Najdúch začína momentom, kedy zvukár Rado Strempek nájde pri kontajneroch pohodené bábätko v kartónovej škatuli. Následne sa rozbieha náročné vyšetrovanie so snahou zistiť, kto tam zdravé dieťa nechal. Na jednej strane pracuje polícia, na tej druhej zapájajú svoje sily aj médiá. Najväčšmi sa v prípade začína angažovať investigatívna novinárka Iveta Galanová. Ambiciózna žena, ktorá nepozná zábrany. K prípadu má blízko z viacerých dôvodov. Je partnerkou zvukára Rada Strempeka; chlapček sa našiel pri jej pracovnom pôsobisku v Mlynskej Doline; vie odhadnúť veľkú rybu, ktorá priláka množstvo divákov – takýmto prípadom tento rozhodne je.

Vyšetrovanie nie je jednoduché, chlapčeka ukrývajú a nikto nevie objaviť žiadne stopy. Indície však naznačujú, že rodič pochádza zo susedného Rakúska. Postupne stretávame vedúce osobnosti fiktívnej TV Slovakia 24. Pre dej je dôležitý jej riaditeľ Tomáš Hájek. Jeho súčasná partnerka Erika Valesová sa stala moderátorkou hlavných správ len na základe „šikovnosti v posteli“. V skutočnosti by skôr uspela ako herečka vo filmoch pre dospelých než na spravodajskom kanáli. Slovo riaditeľa je však slovo riaditeľa. Svoje hrá aj jej sebavedomý prejav a krása. Kritika spoločnosti je cítiť z každej stránky textu.

Dostávame sa do kontaktu aj s ministrom vnútra Alojzom Pluhárom. Meno sa veľmi ľahko dá nahradiť slovom „luhár“. Politická strana, ktorá vládne v knihe, má pritom podobné meno ako jedna reálna. Minister vnútra sa bude snažiť umlčať amorálnu Ivetu Galanovú. Je na čitateľovi, či považuje konanie postáv za morálne prípustné alebo nie. Do konania jednotlivých postáv sa budete vedieť vžiť. Dokonca aj do tej skutočne zápornej. Vďaka zábleskom z minulosti si o hrdinovi urobíme vlastný obraz a vysvetlenie na posledných stránkach knihy dopovie zvyšok.

Miro Frindt má úžasnú schopnosť kvalitne poskladať príbeh. Jeho konštrukcia je nápaditá a viacvrstvová. Do vlastnej zložitosti sa autor našťastie nezamotá a dej pôsobí prirodzene a uveriteľne. Pre čitateľa môže byť zaujímavé prostredie, z ktorého Frindt čerpá. Zaujímavosťou je aj to, že kým mená postáv a politických strán sú vymyslené, výnimkou je prezident Andrej Kiska. Reálne sú už ostatné média ako Nový Čas, Plus 1 deň, alebo názvy ulíc či podnikov. Majitelia tých, ktoré boli spomenuté, sú určite spokojní. Kvalitné sú opisy, výrazná slovná zásoba autora a evidentná schopnosť naštartovať predstavivosť čitateľa. Prípad Najdúch je skvelým čítaním, ktoré rozširuje obzory. Kto hľadá príjemnú detektívku, kde hlavnú úlohu nehrajú krvavé vraždy, ale pokrivené ľudské charaktery, je na správnom mieste.

Jakub Pokorný