Veronika Jánošiková
20.02.2014

Divočina - Cheryl Strayedová

preklad saskia hudecováikar 2013

Už názov svetového bestsellera Divočina od americkej spisovateľky Cheryl Strayedovej (1968) s podtitulom Skutočný príbeh o hľadaní samej seba naznačuje, že sa čitateľ spolu s autorkou vyberie na divokú jazdu plnú poznania. Cheryl je autorkou, hlavnou hrdinkou a zároveň aj rozprávačkou príbehu o trojmesačnej túre po Pacific Crest Trail – turistickej trase na západnom pobreží USA – na vlastnú päsť. Túto trasu skutočne absolvovala ako 26-ročná, no až po čase prišla na nápad zužitkovať svoj talent v podobe románu.

Cheryl nikdy nemala v živote veľkú dávku šťastia. Po náhlej smrti matky sa rozviedla s manželom a žiaľ začala utápať v heroíne.

Svojim najbližším sa vzdialila rovnako ako sama sebe. Nemala už viac dôvod zotrvávať v spoločnosti a v realite, a pocit beznádeje ju priviedol k myšlienke vydať sa na namáhavú púť, ktorá ju buď zabije, alebo posunie k novému životu, ktorý bude mať zmysel. Pútavé rozprávanie však nie je príbehom jemného dievčaťa, ale silnej ženy, ktorá sa deň za dňom zoceľuje viac a viac a jej názory, rovnako ako charakter, sa spolu s nekonečnými kilometrami začínajú vyvíjať a meniť. Cheryl nie je skúsenou turistkou a svojimi načítanými znalosťami zo Sprievodcu po Pacifickej hrebeňovke si nevystačí. Už v moteli, kde svoju púť začína a nedokáže si nasadiť na chrbát ruksak, sa spýta samej seba: „Zvládnem to?“ Šťastie jej však, tak ako všetkým odvážnym, praje a na svojej púti stretne mnoho inšpiratívnych ľudí, ktorí jej pomôžu.

Svoje rozprávanie prerušuje spomienkami na minulosť. Vďaka nim čitateľ dokáže lepšie pochopiť jej rozhodnutia a činy, a tým si ľahko vybuduje vzťah k hlavnej hrdinke. Niet divu, že sa Divočina rýchlo dostala na popredné priečky predajnosti. V dobe modernej techniky dozaista nejeden z čitateľov veľmi rád unikne do sveta, kde sa zaspáva pod hviezdami, kde sa nerozpráva cez telefóny či internet, kde sú obyčajná voda či hranolky vysneným pokladom hodným zlata, či kde vďaka neustálemu pohybu, rýchlosti, sile a boju so samým sebou dospeje človek k absolútnemu mieru.