Eva Palkovičová
06.02.2014

Dobrá krajina – Jana Shemesh

Kniha Dobrá krajina (Ikar 2013) je dielom slovenskej novinárky Jany Shemesh žijúcej v Izraeli, kde sa odohráva aj podstatná časť deja jej druhého románu. Izrael je prostredím, v ktorom sa koncentruje množstvo ústredných problémov dvadsiateho storočia, a otázky židovstva, etnických konfliktov, predsudkov, nenávisti, ale aj nádeje a splnených snov sa tam jednoducho nedajú obísť. Román je štylizovaný ako príbeh s tajomstvom: tri ženy rôzneho veku a postavenia – Miriam, Riva a Inbal – sa stretávajú v Tel Avive, aby bojovali za budúcnosť sudánskeho chlapca a zachránili ho pred deportáciou. Každá si hľadá svoje miesto v novej krajine. Zisťujú, že ich osudy sú prostredníctvom množstva náhod spletené už od tridsiatych rokov dvadsiateho storočia, od ktorých sa začína rozprávanie vedúce do súčasnosti.

Postupné odhaľovanie tajomstiev, ktoré sa ženy pokúšajú skryť pred svetom i pred sebou navzájom, udržuje čitateľa v napätí, no v druhej polovici knihy sa zväčša už len potvrdzujú tušené detaily z minulosti postáv. Autorka pri komponovaní rozprávanie rozbíja na veľmi krátke úseky, ktoré sa nakoniec poskladajú do zložitej mozaiky. V jednotlivých častiach sa dôsledne strieda miesto a čas deja (od Varšavy tridsiatych rokov cez Tel Aviv až po súčasný New York) a tiež postava, z perspektívy ktorej dianie sledujeme. Niektoré kamienky sa však zjavujú duplicitne: rozprávanie sa vracia k udalostiam, ktorých priebeh sme si mohli domyslieť z ich už predtým prezradených následkov, a ich podrobnejší opis neprináša okrem niekoľkých detailov veľa nového. Krátky žáner autorke sedí, nenadarmo dostala v roku 2008 cenu za najlepší krátky publicistický príspevok, konštrukcia rozsiahleho celku z malých častí je však ku koncu trochu únavná (a unavená). Shemesh má cit pre zaujímavé a silné detaily, jej jazyk je faktografický a strohý a pri vecnom opise vynikne viac ako pri psychologických analýzach nenávisti, lásky či odpúšťania. Ako sme zvyknutí aj z jej novinových príspevkov, román ukazuje podstatné informácie o histórii, systéme či kultúre rôznych krajín v podobe ich reálnych dôsledkov na životy konkrétnych ľudí, a to navyše v príjemnej románovej forme.

V románoch Jany Shemesh a Tiny Van der Holland sa spolu s aktuálnymi témami tolerancie, pomoci znevýhodneným skupinám a migrácie transformovala téma zviazanosti človeka s predchádzajúcimi generáciami, históriou a národom do metaforického obrazu hľadania „dobrej krajiny“.