Elena Ťapajová
10.09.2013

Dobré dni sa začínajú v noci

Bratislava,Ikar 2012
Čo keby som si našla milenca?“ znie prvá veta horúcej novinky Adriany Macháčovej. Vysloví ju štyridsiatnička Anna a  pobúri tak priateľku Moniku a  možno i  nejednu čitateľku. Lebo Anna, ako sa postupne dozvedáme, má milujúceho manžela – dobre situovaného podnikateľa Olivera, výborný vzťah s  dospievajúcou dcérou a úspešnú kariéru. Napriek tomu si dopraje dobrodružstvo s  mladším kolegom Martinom. Dcéra však objaví v  matkinom mobile dvojzmyselné esemesky a nenechá si to pre seba. Anna zrazu zisťuje, že šťastná rodina nie je samozrejmosť a  ona si ju svojou nezodpovednosťou rozbila. Dcéra ju nenávidí,  manžel odchádza z domu a problémy sa začínajú aj v práci. Čuduje sa, že neveru jej zazlieva aj priateľka Monika. To ešte netuší, že to nie je iba otázka rozdielneho názoru na morálku, ale i  skutočnosť, že od vysokoškolských čias Olivera platonicky milovala. Paradoxne, Annino nešťastie akoby vylepšilo vzťahy v  Monikinej rodine, lebo manžel Tomáš je k nej pozornejší. Navyše nájde v sebe dosť vnútornej sily, aby nakoniec došla nielen na to, ako zvládnuť manželovu panovačnosť i  dlhoročnú svokrinu nevraživosť, ale pomohla aj Anne. Čitateľa môže iritovať Annina naivita, s akou je ochotná riskovať rozbitie svojej rodiny. Na druhej strane autorka ovláda umenie zaujať príbehom, „čítavými“ dialógmi, stupňovaním napätia, ale aj správnym načasovaním rozprávkovo dobrého konca. A vybrala si zaujímavú tému, ktorá upúta aj ako isté varovanie a pripomenutie zodpovednosti za svoje činy i starej známej pravdy: až keď niečo stratíme, pochopíme, čo to pre nás znamenalo. Mimochodom, Dobré dni sa začínajú v noci sú treťou Macháčovej knižkou a druhou v edícii Príbehy z kabelky, ktorú otvárala príbehom Žena vplyvného muža a v súčasnosti je najúspešnejším titulom v edícii.
Elena Ťapajová