Matej Golian
14.05.2021

Dobrí či zlí susedia?

Mattias Edvardsson: Dobrí susedia

Preklad: Lenka Kočišová a Zuzana Inczingerová

Bratislava: Ikar, 2021

Kniha Dobrí susedia je najnovším románom z pera švédskeho spisovateľa Mattiasa Edvardssona. Ide o príbeh s kriminálnou zápletkou, ale na tom by samo osebe ešte nič zvláštne nebolo. Koniec koncov, škandinávske krajiny nás kriminálnou literatúrou v ostatných rokoch zásobujú naozaj hojne a mená ako Henning Mankell či Jo Nesbø sa u mnohých priaznivcov tohto žánru už dobre udomácnili. Otázka preto znie, čo nám vo svojej knihe dokáže autor ponúknuť.

Dej románu sa odohráva v mestečku Köpinge v južnej časti Švédska. Do rodinnej štvrti sa presťahujú manželia Micke s Biancou, ktorí tu chcú začať nový život a vytvoriť lepšie podmienky pre svoje deti. Najprv to pôsobí ako ideálne prostredie, lenže Micke a Bianca postupne zisťujú, že nie je všetko tak, ako sa na prvý pohľad zdá. Biancu pred vlastným domom jedného dňa zrazí auto a kým ona v nemocnici zápasí o život, v meste sa začínajú šíriť pochybnosti: Naozaj to bola nehoda? A ako sa s pravdou vyrovnať?

Pri hľadaní odpovedí na tieto otázky nás autor zavedie do zákutí ľudskej duše, kde veci ani zďaleka nie sú čierno-biele. Aj dobro a zlo závisia len od uhla pohľadu a hranica medzi správnym a nesprávnym je niekedy veľmi tenká a subjektívna. Rovnako ako v skutočnosti, aj postavy prekonávajú v živote rozličné prekážky a ich charakter a vnímanie sveta sa postupom času menia. Autorovi sa fungovanie procesov ľudskej psychiky darí zachytiť mimoriadne realisticky, vďaka čomu jeho postavy pred našimi vnútornými očami priam ožívajú. Úlohu v tom zrejme zohráva aj jeho vzdelanie – autor totiž popri písaní vyučuje na gymnáziu psychológiu a švédčinu.

Vyššie spomenutý aspekt sa odráža aj v štruktúre samotného románu. Dielo má troch rozprávačov a autor nás prostredníctvom nich núti, aby sme si v hlave vyskladali svoj vlastný obraz. Namiesto otázok „kto“ a „ako“ sa tak čoraz častejšie začneme zaoberať otázkou „prečo“. Toto predstavuje  oproti klasickým detektívnym románom posun, ale pre mnohých čitateľov by takýto posun mohol byť vítaný.

Kniha dýcha drámou a napätím. Napätie je citeľné prakticky od prvého riadka, postupne naberá na intenzite a koncom diela dospieva až do bodu varu. To nás do deja vťahuje  čoraz väčšmi a dá sa povedať, že čím viac sa o jednotlivých postavách dozvedáme, tým väčšmi nás zaujíma, aké bude rozuzlenie. Na záver je to ako s lavínou – množstvo drobností sa napokon pospája do masívnej vlny, ktorá so sebou zmetie oveľa viac, než sme na prvý pohľad schopní pochopiť.

Dobrí susedia je napínavý psychologicko-kriminálny román, ktorý nás núti zamyslieť sa nad tým, čo všetko sme ochotní urobiť a za akú cenu. Nie je to detektívka v pravom slova zmysle, ale ak sa nebojíte nazrieť, čo sa skrýva pod povrchom, táto kniha je pre vás.