Vzbura proti šikovnému žitiu

Vzbura proti šikovnému žitiu

Erlend Loe

Doppler

Bratislava, Ikar 2006

Preklad Jozef Zelizňák

Nórskeho spisovateľa Erlenda Loeho (1969) objavilo pre slovenských čitateľov vydavateľstvo Slovenský spisovateľ roku 2000 vydaním prekladu jeho knihy Naivne. Super. z roku 1996. Naivný štýl písania, humor a iróniu si autor uchováva aj v ďalších prózach, z ktorých vydavateľstvo Ikar vybralo román Doppler z roku 2004.

Andreas Doppler, manžel a otec dvoch detí, sa rozhodne zmeniť svoj zaužívaný priemerný spôsob života. Po páde z bicykla, obklopený pokojným zeleným tichom lesa, sa Andreas Doppler zásadne zmení. Odloží svoj pohodlný, zodpovedný, nalinkovaný život a odsťahuje sa do lesa.

Býva v stane, skamaráti sa s malým losom Bongom a celá jeho existencia sa minimalizuje na umenie ničnerobenia. Rozhodne sa zbaviť svojej neuveriteľnej šikovnosti, ktorá bola dosiaľ jeho najcharakteristickejšou vlastnosťou – v škole býval vždy šikovný, mal šikovnú frajerku, s ktorou sa šikovne oženil, bol obklopený šikovnými priateľmi, dostal ponuku na šikovné miesto, šikovne vychovával deti, šikovne zrekonštruoval dom. „V celej tejto dokonalej šikovnosti som žil roky. S ňou som vstával, aj zaspával. Dýchal som šikovnosť a život mi unikal.“

V lese, v samote, v uvedomelom  ničnerobení je rozhodnutý bojovať voči návykovej šikovnosti. „Rodíme sa a zomierame v samote. Čím skôr si na to človek privykne, tým lepšie. Samota je základom celej konštrukcie. Je to jej takpovediac nosný pilier.“ Chce žiť život lovca a zberača založený na výmennom obchode. Vie, že ak by nespadol z bicykla a neudrel sa do hlavy, naďalej by šikovne starol, šikovne by zomrel. Teraz je rozhodnutý zomrieť nešikovne, nikdy sa o nič viac nesnažiť, nikdy viac už nepodať žiaden výkon. „Naposledy som sa o niečo snažil a naposledy som bol šikovný.“ Dopplerov zámer zdokonaľovania schopnosti ničnerobenia a nudenia sa v absolútnej samote však maria jemu podobní „vzbúrenci voči existujúcemu poriadku“, ktorí ho vnímajú ako svojho vodcu.

Postava Dopplera podobne ako  rovnomenná kniha nešetrne kritizuje Nórov aj Nórsko, búri sa voči „šikovnej“ nórskej spoločnosti, povrchnému spôsobu života a všeobecnému krátkozrakému zmýšľaniu v tejto krajine. „Život v Nórsku nám nedáva reálny obraz sveta. Nórsko má tisíc miliárd korún v banke. ...Tieto peniaze nám dala ropa. Vždy, keď konflikty vo svete zdvihnú cenu ropy, my bohatneme. A to v porovnaní s ľudskou populáciou v podstate nič neznamenáme. ...Nórsko je len bezvýznamné predmestie skutočného sveta.“ Doppler sa preto rozhodne opustiť Nórsko a odísť do tohto skutočného sveta, k skutočným ľuďom.

Michaela Geisbacherová