Veronika Cosculluela
30.01.2015

Dôstojník a špión - Robert Harris

Preklad Otto Havrila
Vydavateľstvo Slovart 2014

Napínavý román britského autora Roberta Harrisa Dôstojník a špión vráti čitateľov do obdobia medzi porážkou Francúzska Nemeckom v roku 1871 a prvou svetovou vojnou. Aj pred tých, ktorí by predsa len nepoznali príbeh krivo obvineného dôstojníka francúzskej armády Alfreda Dreyfusa, Harris ho predostiera ucelene a zrozumiteľne od začiatku do konca. Už v úvode hovorí, že hoci romantizuje niektoré udalosti, všetky mená a fakty sú v jeho diele pravdivé.

Francúzsky Žid z Mulhousu Alfred Dreyfus sa stal obeťou sprisahania v armáde. Bohatý, príjemný, vzdelaný, ale svojím spôsobom záhadný mladík bol za vyzradenie štátnych tajomstiev Francúzska Nemcom odsúdený. Čakal ho oveľa tvrdší trest, ako verejnosť očakávala. Mal prísny zákaz dopisovať si s rodinou a trpel samotou na opustenom ostrove v Atlantiku. Harris vo svojom románe podrobne opisuje intrigy, ktoré pripravovali vysokopostavení vojaci a politici, aby Dreyfusa držali od Francúzska čo najďalej. Ponížením vojaka, ktorý sa neskôr stal symbolom antisemitizmu, však možno zašli ďaleko a verejnosť prestala veriť dôkazom, ktoré jej na dokázanie Dreyfusovej viny z vlastizrady predložili. Priebeh pádu Dreyfusa a jeho rehabilitácie, najväčšieho justičného omylu histórie, rozpráva muž, ktorý sa o jeho očistenie zaslúžil azda najviac, major Georges Picquart. So stiahnutím obvinení na Dreyfusa sa navrátila francúzskej justícii aj jej stratená dôveryhodnosť.

Harris zvládol ťažkú úlohu so cťou. Ponúkol čitateľovi verný a zaujímavo napísaný skutočný príbeh. Francúzski kritici hodnotia kladne, že sa do neho pustil cez život šéfa tajnej služby Picquarta, na ktorého sa už takmer zabudlo. Čitatelia oboznámení s aférou len zbežne privítajú jasnosť, s akou sa autor vyjadruje, a nemusí sklamať ani tých, ktorí čakajú záhadu s nejasným koncom, hoci ten je vopred jasný. Autorov prehľad všetkých detailov o afére a dôsledné skúmanie charakterov jej účastníkov ocenili aj historici, je prínosom aj pre tých, ktorí si myslia, že o afére Dreyfus už vedia všetko. Plusom (ale zrejme vypočítaným ťahom) je tiež moment vydania knihy, veď práve v tomto roku slávime veľké historické výročia. V roku 1914 zomrel aj Georges Picquart.