Dúhový most - Táňa Keleová-Vasilková - Od čiernej k ružovej

Vasilková

Od čiernej k ružovej

Táňa Keleová-Vasilková: Dúhový most, Bratislava, Ikar 2007

  T. Keleová-Vasilková je na literárnej scéne desať rokov. Od debutu Cena za voľnosť uplynulo do dnes šestnásť kníh a za ten čas sa stala kultovou spisovateľkou ženských čitateliek a najpredávanejšou v rámci našej pôvodnej tvorby. Zväčša človek takýto pracovný a zaiste i životný úspech ocení, kto však nechce vidieť literatúru ako priemyselný podnik, nadšený nebude. Konzumná literatúra sa správa normálne vtedy, keď podlieha ekonomickým zákonitostiam. Nielen navonok, ako všetka literatúra, ktorá sa vydá a (ne)predá, ale vo vnútri. Ekonomické princípy dopytu a ponuky totiž zasahujú celkovú textovú stratégiu. A tak ostatný spisovateľkin sentimentálno-psychologický román znovu zohľadnil vo svojich najbadateľnejších štruktúrnych zložkách (téma, dej) zásadné požiadavky dopytu. Ide o to, čo najviac riešia ženy stredného veku, povedzme: rodinu, manžela, deti, prácu, kamarátky, vizáž, zdravie. Spolu sa to pekne volá emocionálno-hodnotový svet a nájdeme ho v médiách – stačí to už len beletrizovať hovorovým/triviálnym rozprávačom. Manažment tém a deja má kniha skvelý, existenčný rámec hlavnej hrdinky Oľgy Vrchovej, v dobrom i zlom, tvorí rodina. Manžel a dieťa, Milan a desaťročný Filip, správne šípite, aké s nimi bude mať tento príbeh problémy: Milan-nechápavec-neverník a Filip-neposlušník; cieľová skupina sa s Oľgou ľahko identifikuje a pritaká. Hádajte, čo práca? Správne, otravná. Šéf? Hrozný. Kolegyne? Pri dobrej káve ujdú. Kamarátka? Veľká slobodomyseľná dôverníčka. A čo vizáž? Nadváha! A zdravie? Zdravotné komplikácie (ktorý že to ženský karcinóm je súčasťou reklamnej kampane?) si tu vyslúžili dôstojné miesto peripetie. Tá nakoniec koniec úplne prečistí a hrdinovia prejdú farbistým mostom vzťahov od hroziacej čiernej až k ružovej. Toto sa bude babám páčiť! A ak akože umelecká literatúra nevie ponúknuť konkurenčnú alternatívu, potom je práve táto stratégia v literárnej komunikácii správna a gratulujeme. To sa ale jasne priznávame k ekonomickému diskurzu, no áno, veď literárny dokáže akurát polemizovať a aj to potiaľ, pokiaľ má zaplatené...

Radoslav Matejov