Džungľa rúžov - Candace Bushnell

Bratislava, Vydavateľstvo Slovart 2010
Preklad Katarína Varsiková

Láska a kariéra, tak by sa asi dala nazvať fauna a flóra tejto džungle americkej autorky, známej sfilmovaním jej románu Sex v meste. Bohaté a úspešné priateľky sú základným tematickým rámcom jej príbehov, tak sme si na to zvykli, a tak sa to deje aj v aktuálne preloženom diele. Z dvadsaťmiliónového New Yorku si do stredu svojej rozprávačskej fikcie tentoraz vybrala ženskú trojicu Victory, Wendy a Nico. Všetky pôsobia vo vedúcich postoch, sú top odborníčky vo svojich profesiách, žijú svoj život v okázalom tempe svetovej metropoly, no všetky zároveň stretávame v momente, keď sa ich život dostáva na rázcestie a ony sa musia rozhodovať, bojovať medzi prácou a súkromím, skutočnosťou a divokými predstavami, povinnosťami a túžbou... Ako sa dá očakávať, príbeh je dynamický, zábavný a vtipný, zachytáva vonkajšie dianie, ale výborne, nenásilne maľuje aj psychologické portrétiky na pozadí ubiehajúcich epizódok a konfliktov. A sviežo pôsobí aj jazyk, myslím tým teraz literárne vyjadrenie, hoci erotická asociácia, medzi nami dospelými, je v tomto prípade úplne, ale úplne na mieste. A azda ešte jeden postreh: nemôžem si pomôcť, ale cez moju stredoeurópsku malomestskú optiku mi pripadajú podobné romány ako rozprávky a často ako banálne rozprávky. Majú síce šťavu, alebo teda, keď sme už v džungli: vlahu, ale sú uletené až tak ďaleko, že si ich nedokážem s ničím konfrontovať, tematicky, problémovo a pod. Zostávajú v rovine fantasy, milej chuťovky z iného storočia a inej civilizácie – prichádzajú o efekt reálnej, látkovej dimenzie textu. Ale čo by sme chceli, tak to asi má byť, kto veľa mudruje, nech číta iné, literatúra predsa má byť o láske, aj takej, z mrakodrapového lesa. Veď skúste! Knižku vám pošleme, ak do dvoch týždňov uvidíme v redakcii vaše meno spolu s kupónom SLOVART zo strany 11.