Eva Palkovičová
18.12.2015

Eduard a jeho zázračná cesta - Kate DiCamillo

Preklad Mária Štefánková
Vydavateľstvo Slovart 2014

Kate DiCamillo je známou americkou autorkou detských kníh a po veselej a dobrodružnej knižke Flóra a Odyseus sa k slovenskému čitateľovi dostáva aj jej ďalší titul, smutno-krásny príbeh Eduard a  jeho zázračná cesta. Eduard je porcelánový zajac s uškami a chvostíkom z pravej zajačej kožušinky, má miniatúrne naťahovacie hodinky, elegantný šatník, milujúcu majiteľku a žije s ňou, jej rodičmi a starou mamou v krásnom dome. Zhodou okolností sa však Eduard ocitne na dne oceána a,  prekvapivo, práve tam sa začne jeho zázračná cesta. Príbeh je jemný a krehký ako starožitné porcelánové bábiky, a tak ako sú aj ony vzácne a večne krásne, i príbeh o Eduardovi odpovedá na otázky, ktoré nikdy neprestanú byť dôležité.

Na Eduardovej ceste nie je núdza o  dobrodružstvá: Eduard strávi na dne oceána 297 dní, ďalších 180 dní čaká zahrabaný na smetisku, kým ho nevyňuchá fenka Lucy, s ňou a  jej pánom Bilom sa sedem rokov túla po krajine, potom sa stane strašiakom v záhrade, spríjemní posledné dni chorému dievčatku a zarobí pár drobných tancovaním na ulici. Pre Eduarda predstavujú zmeny majiteľov ťažké skúšky jeho zajačieho charakteru, vďaka ktorým sa z  pohodlného nafúkanca stane zajac s veľkým láskavým srdcom. Eduardovi síce najskôr na jeho dobrodružnej ceste prekáža najmä strata pohodlia,  vlastnej elegancie a  pocitu bezpečia, potom sa v ňom však začne prebúdzať cit, ktorý počas svojho života v dostatku nepoznal – láska. Tá spôsobí, že Eduarda zrazu neuráža, keď ho nazvú ženským menom a  oblečú do ružových šiat, alebo mu malé dievčatko cmúľa ucho. Začne sa cítiť užitočný, keď vidí, že môže svojou tichou prítomnosťou pomáhať ľuďom v ich každodennom trápení.

Príbeh zajačika Eduarda sprostredkúva dôležité posolstvo spôsobom zrozumiteľným pre deti, ale podmanivým aj pre dospelého čitateľa. Autorka sa pri rozprávaní nevyhýba ani vtipným či jemne ironickým komentárom zajačieho zmýšľania a  ľudského konania. Eduard sa naučí, že láska nie je vlastníctvo, ktoré napĺňa naše potreby, ale spôsob, ako dať životu zmysel.