Ema a Smrtihlav - Peter Krištúfek

Artforum 2014

Kto iný by mal byť hlasom doby a zrkadlom svedomia spoločnosti, ak nie spisovateľ? Iste, znie to trocha pateticky a určite sú i mnohí ďalší, ktorých výkrik má moc prebudiť z pohodlnej tmy slepoty, ale literátom táto úloha vekmi jednoducho prischla. Nikto im síce do rúk netlačí pochodeň svetla a poznania, ale vždy poteší, ak si nejaký spisovateľ v dnešnej, do seba zahľadenej dobe všimne, že sme ešte nad hlúposťou a nenávisťou nevyhrali a keď si naše zlyhania nebudeme pripomínať, môžu sa ľahko zopakovať. Spisovateľ Peter Krištúfek sa v útlej novele Ema a Smrtihlav vracia do Bratislavy na prelome 30. a 40. rokov minulého storočia. Rozpráva komorný a citlivý príbeh malého židovského chlapca, ktorý je nútený ukrývať sa počas vojny v starom chlieve kdesi v Podunajských Biskupiciach. Šimonov bezpečný rodinný život na Kúpeľnej ulici rozbíja fašizmus na kúsky a nič nie je také ako predtým. Detské oči si však na temnotu privyknú a vytvárajú si vlastný, fantazijný svet. Šimonov priestor definuje smrad chovných zvierat, príliš horúce či neznesiteľne chladné prostredie polorozpadnutého chlieva, jedlo od Mariky-néni a ešte jeden príbeh. Hlavnú postavu v ňom zohráva krásna dáma Ema z reklamy na Niveu a nebezpečný generál Smrtihlav, ktorého predlohou sa stala rovnomenná húsenica zakuklená za válovom. Vábivé morské pobrežie a spokojná slniaca sa Ema vyžarujú pokoj a šťastie, naopak Smrtihlav sa objavuje vždy, keď z vonkajšieho sveta preniká strach a ohrozenie. Presne tak, ako je to uvedené na prebale, knižku prečítate na jeden dych. Napriek skromnému rozsahu v nej autor dokázal otvoriť viacero tém. Nazrel do bežného života bratislavských Židov pred vojnou, bez fabulácie naostril dýku hrôz druhej svetovej vojny – ktorá bodne o to viac, že mieri na nevinné dieťa, šikovne a vierohodne vnikol do mysle malého hrdinu. Krištúfek sa aj v novej knihe predstavuje ako výborný detailista, ktorý na základe vybraných fragmentov skladá hutný emocionálny zážitok. Nezaprie v sebe ani filmové uvažovanie – to novele dodáva dynamiku a rýchly spád, umožňuje mu prechádzať opismi bez straty čitateľskej pozornosti a šikovne prelínať snový a reálny svet. Ema a Smrtihlav nie je naivnou ani povrchnou novelou. Podobne ako v predchádzajúcom románe, aj tu autor odkrýva hluché priestory slovenského svedomia a tajné zákutia psychológie človeka. A to chce nielen odvahu, ale aj vedomosť, zručnosť a literárny um.