30.07.2015

Emil a tri dvojčatá - Erich Kästner

Vydavateľstvo Spolku slovenských spisovateľov sa zameriava aj na kvalitnú literatúru pre deti. Knižka Ericha Kästnera Emil a tri dvojčatá (preklad Iva Vranská-Rojková) voľne nadväzuje na kultové autorovo dielo Emil a  detektívi. Stretneme v  nej o  čosi väčšieho, dospelejšieho ústredného protagonistu Emila Stolárika. Chlapec na pozvanie kamaráta Profesora a  jeho zámožných rodičov odchádza začiatkom prázdnin k  Baltskému moru. Do letoviska podľa dohody dorazia aj Gustáv, Utorok, Pony Klobúčiková a stará mama. Partia, ktorú sme spoznali v predošlom diele, je teda pokope.

Jednou z ústredných tém knihy je rodina. Emil Stolárik, spoľahlivý, múdry, dobrý chlapec, ktorého vychováva len mama, zrazu dostáva aj otca. Krátko pred výletom totiž pani Stolárikovú požiada o ruku nadstrážmajster Ješík. Pravdaže, výhradne s Emilovým súhlasom. Chlapec v puberte sa po vnútornom boji rozhodne, že pre lásku k  mame prijme nového rodiča. Netuší, že aj mama koná predovšetkým kvôli nemu – aby syna finančne zabezpečila. Rozprávanie o vzájomnom sebaobetovaní sa dvoch milujúcich ľudí je dojímavé, pôsobivé a v podstate smutné. Kästner ho, na ceste za detským čitateľom, „obaľuje“ veselými a napínavými príhodami z prázdninového pobytu. Chlapci v  kúpeľnom mestečku vidia vystúpenie artistickej skupiny Traja Byronovci. Otec a dvaja synovia, dvojčatá Mek a Džek, predvádzajú na pódiu rôzne kúsky. Veľký artista napríklad vyhadzuje deti do vzduchu a chytá ich. Džek však rýchlo rastie, stáva sa na takúto manipuláciu priťažkým. Preto pán Byron plánuje Džeka ponechať napospas osudu a  namiesto neho ponúkne spoluprácu novému – tretiemu – „dvojčaťu“, drobnému pikolíkovi z hotela. Ibaže pikolík Ján Čmud je Emilov známy a partii kamarátov všetko prezradí. Tí sa rozhodnú Džekovi pomôcť – napríklad aj tým, že budú celý týždeň vystupovať v kine ako reálne predlohy postáv v novom filme Emil a detektívi, za čo im majiteľ kina venuje podiel zo vstupného.

Čítavý a hladko plynúci text je tak v dejovej rovine hravý a pútavý, zároveň však sprostredkúva aj dôležité hodnotové posolstvo, ktoré určite osloví aj súčasných detských čitateľov – napriek tomu, že kniha v origináli vyšla ešte v roku 1934.