Emily Windsnapová a príšera z hlbín - Liz Kessler - Bližšie k dieťaťu

Bližšie k dieťaťu

Liz Kessler

Emily Windsnapová a príšera z hlbín

Bratislava, Vydavateľstvo Slovart 2006

Preklad Eva Budjačová

Knižka pre mladé čitateľky, ktoré rady snívajú, no zároveň si hľadajú aj reálne miesto vo svete, nadväzuje na knihu Tajomstvo Emily Windsnapovej. V nej sa čitateľky zoznámili s hlavnou hrdinkou Emily. Jej napoly rozprávková a napoly reálna existencia podnecuje zvedavosť, strach, odpor i obdiv okolia. Emily je totiž dieťa morského muža a pozemskej ženy. Keď sa namočí, zmení sa na morskú vílu. Jej priateľka Mandy je dcéra ľudských rodičov, ktorí sa často hádajú a vzťahy v ich rodine negatívne ovplyvňuje materiálny nedostatok, a popravde je Emilinou neprajníčkou. Nepáči sa jej osobitosť, ktorou jej len odvádza kamarátky. To je aj jedným z dôvodov odluky týchto dvoch dievčat. Emily odchádza so svojou rodinou do raja morských ľudí na utajený ostrov v blízkosti Bermudského trojuholníka. Problém nastane, keď sa Emily pokúša získať si nebojácnosťou a hrdinstvom nové priateľky. Zobudí pri tom odpornú obludu, s ktorou sa bude musieť sama popasovať, aby zachránila utajený ostrov, jeho obyvateľov, ale aj výletníkov na lodi, ktorá sa dostala do blízkosti ostrova. Na lodi je aj Mandy s rodičmi. Ako sa zvítajú rivalky a nepriateľky? Spojí ich spoločný záujem, alebo nie? Autorka jemne prepletá krásu vysnívaných svetov s problematickosť reálneho sveta. Vo svojom príbehu opisuje dva paralelné svety, dáva priestor Emily i Mandy, aby každá zo svojho pohľadu opísala kritickosť ich vzťahu. Napriek tomu, že je jej knižka určená pre deti, citlivo ich pripravuje na otázky inakosti. Podprahovo a nenútene im ukazuje, že nie každá zvláštnosť, či neporozumenie musí prerásť do nenávisti, ale že každý má čosi svojské, čo treba vnímať a pokúsiť sa zniesť. Ilustrácie Sarah Gibbovej ostávajú v úzadí, pretože len do malej miery zobrazujú hrdinov v akcii, či priestor príbehu. Dokresľujú atmosféru, pozadie, čím vytvárajú „malú morskú náladu“.

Eva Ťapajnová