Bibliotéka ponúka deťom

Matthew Skelton

Endymion Spring

Bratislava, Fragment 2007

Preklad Oľga Kralovičová

(Nájdete v stánku D 102)

Debut mladého autora po prvýkrát vyšiel vlani vo Veľkej Británii a práva naň dosiaľ získalo 24 krajín vrátane Slovenska. Ako to už pri úspešných knihách býva, záujem prejavili aj filmoví tvorcovia a spoločnosť Warner Brothers získala predkupné právo na nakrútenie filmu. Endymion Spring je kniha pre deti, ale zaujme aj dospelých, ktorí majú radi tajomné príbehy a magické záhady. Rozpráva príbeh o tajuplnej prázdnej knihe, „Poslednej knihe“, ktorá do seba pohlcuje všetku múdrosť sveta. V knihe sa paralelne vyvíjajú dve dejové línie – v súčasnosti a v stredoveku. Súčasný dej sa odohráva v Oxforde, kam prišiel malý chlapec Blake so svojou mamou, ktorá získala viacmesačný študijný pobyt. Blake si hľadá rôzne zábavky, aby mu rýchlejšie ubehol čas. Chvíle si kráti prechádzkami po knižnici, kde ho pútajú regály plné starých vzácnych kníh. Často prechádza končekmi prstov po chrbtoch neznámych kníh v policiach, keď ho jedna z nich nečakane pichne do prsta. Blake si knihu prezerá, ale na jeho veľké prekvapenie sú všetky stránky prázdne. Nejasne cíti, že prastarý papier je popretkávaný jemnými žilkami a zdá sa mu, akoby sa chvel. Postupne sa mu pred očami vynárajú slová, ktoré okrem neho nik iný nevidí. Druhá dejová línia zavedie čitateľa do 15. storočia, do čias objavenia kníhtlače. V meste Mainz vynálezca Johann Gutenberg a jeho mladý učeň Endymion Spring zdokonaľujú tlačiarenský lis. Pripravujú sa na veľký historický krok, na tlač Biblie. Gutenbergovi však chýbajú peniaze a uzatvára preto zmluvu s tajomným a nebezpečným Fustom, ktorý sa v jeden zimný večer objaví vo dverách Gutenbergovej dielne. Spoločnosť mu okrem pomocníka Petra robí obrovská drevená debna s hrôzostrašnými vyobrazeniami. Jej tajomstvo chráni zvláštna zámka v tvare hláv dvoch hadov s jedovatými zubami. Nielenže vyzerajú ako živé, ale aj sa tak správajú – bažia po krvi. Tajomstvo debny musí byť odhalené.

Kniha dostala v zahraničí prívlastok „Da Vinciho kód pre deti“. Toto prirovnanie vyplýva z príťažlivosti deja. Iní fanúšikovia mysterióznych príbehov ju prirovnávajú k trilógii Odkaz Dračích jazdcov s protagonistom Eragonom. A čo na takýto úspech hovorí autor? „Musím sa smiať, pretože mojou najväčšou obavou pri jej písaní bolo, že ju nikto nebude čítať! Začal som písať ten príbeh, aby som uspokojil seba – a potom som ho dokončil pre Blaka. Nič ma nedokáže nadchnúť viac, ako keď od mladých čitateľov počujem, že nemohli odložiť knihu, až kým ju nedočítali do konca.“

–mgb–