Eon – Zaklínač drakov - Alison Goodmanová - Pre potterovských fanúšikov

Pre potterovských fanúšikov

Alison Goodmanová

Eon – Zaklínač drakov

Bratislava, Ikar 2009

Preklad Oľga Kralovičová

Žena prestrojená za muža nie je najoriginálnejšia zápletka, ale mladej austrálskej autorke sa na nej podarilo vystavať pozoruhodný psychologicky prekreslený fantasy príbeh. Jeho protagonistka a zároveň rozprávačka Eona má šestnásť rokov, chromú nohu a študuje umenie meča a rozvíjanie magických schopností. Pred rokmi ich u nej objavil jej učiteľ a rozhodol, že sa bude uchádzať o post Zaklínača drakov, ale v prezlečení za dvanásťročného chlapca. Ženy sa totiž tejto profesii nemôžu venovať, keby ju odhalili, znamenalo by to pre ňu smrť, dokonca aj pre tých, ktorí jej pomáhajú. Teda jej učiteľa, dobroprajnú slúžku Rilu a jej postihnutého syna. Navyše sa na cisárskom dvore rozpútal boj o moc, hrozí povstanie Hnutia odporu ostrovanov a Ríša nebeských drakov je v nebezpečenstve. Očakáva sa, že Eon ako Zaklínač drakov pomôže cisárovi a korunnému princovi Kygovi, aby si udržal trón, ale netuší, ako osud všetko skomplikuje. Podtext celého príbehu by sa dal vyjadriť možno jediným slovom: inakosť. Hovorí sa veľa o slnečnej mužskej a mesačnej ženskej energii, ich súboji i prepájaní a význame mena, či pomenovania osôb a vecí. Eon, ktorý je vlastne Eona, má problémy s vlastnou identitou. Nevraviac o tom, že s telesným hendikepom je vlastne na okraji spoločnosti. V cisárskom paláci sa však stretne aj s ďalšou formou inakosti. Jej spojencom sa stáva Pani Dela – muž v ženských šatách. Vymyslený príbeh vo vymyslenom svete s východoázijskými prvkami. Dvanásť energetických drakov šťastného osudu, vnútorný zrak, záhadné znamenia a smrteľné tajomstvá. Autorka priznáva, že k vytvoreniu Ríše nebeských drakov, kde sa dej odohráva, ju inšpirovali dejiny Číny a Japonska. Do deja však zakomponovala okrem prvkov dávnych a moderných kultúr aj vymyslené. Energetický potenciál každej bytosti a psychologické momenty v správaní jednotlivých postáv sú však reálne a večne aktuálne. Pokračovanie, ktoré autorka avizuje, sa zatiaľ na trhu neobjavilo. Verím však, že nedá na seba dlho čakať a bude rovnako pútavé ako prvá časť .

Elena Ťapajová