Bratislava, vydavateľstvo spolku slovenských spisovateľov 2011
Kto pozná knihy lekára a prozaika Antona Rákaya, určite vie, čo má očakávať od tej najnovšej. Autor zostáva verný témam a prostrediu, ktoré najlepšie pozná. S málo vídanou otvorenosťou sa v úlohe akéhosi žalobcu obracia k pálčivým problémom (nielen) našej spoločnosti. A je pritom neuveriteľne kritický, presvedčivý, pravdivý. Dokazuje to najmä fiktívny rozhovor samého autora s (asi) fiktívnou, bohom zaváňajúcou postavou doktora Muntheho v poslednej poviedke zbierky: „Opýtam sa ťa na čosi háklivé: ,Čítajú tvoje romány aj lekári? A čo hovoria o zrkadle, ktoré nastavuješ aj im, aj sebe?‘ (...) Naši lekári – a čítať! Pôvodnú slovenskú tvorbu? Chacha a ešte raz Cha! (...) Moji kolegovia nie sú moji čitatelia – a keď aj niečo prelistujú, potom ma mrazivo ignorujú, lebo podaktorí sa spoznajú v krivých postavách mojich románov.“
Rákay sa v zbierke šestnástich poviedok postupne presúva v čase od druhej svetovej vojny, cez august roku 1968 až po súčasnosť. Strieda sa aj prostredie. Postavy sa ocitajú na Slovensku, v Tel Avive, Švajčiarsku či rôznych končinách Talianska. V žiadnom prípade však nejde o exotické cestovateľskodobrodružné sujety, či sentimentálnomilostné zápletky. Stále živú tému deportácie Židov a holokaustu autor opisuje z pozície tých, ktorí to prežili bez ujmy na zdraví, no bez možnosti zvrátenia tragického osudu svojich najbližších. Objavuje tragiku života na miestach, kde je najmenej očakávaná. Anton Rákay ponúka odidealizovaný pohľad na SNP, píše o unikajúcich vojnových zločincoch, ktorých mnohí po vojne mylne považovali za „bezproblémových, fajnových a ohromne príma chlapov“, či o navrátivších partizánoch, ktorí sa po rokoch vojny doslova vykopali z už existujúceho vlastného hrobu. Ústredným tu však zostáva medicínske prostredie a krízové situácie medicínskej praxe. Poviedkový lekár, protagonista, vždy iný, no zároveň ten istý, (seba)kriticky hodnotí často nesprávne odborné rozhodnutia, znamenajúce stratu života, či osobné zlyhanie, pretože celý život uprednostňuje cudzích pred vlastnou rodinou. V neuveriteľne napínavých až remarqueovsky pôvabných príbehoch, ktoré spája všadeprítomný motív smrti, sa čitateľ stretáva s egoizmom, neverou, smrteľnými chorobami, odpustením, no predovšetkým s človekom, stavaným pred tie najťažšie životné dilemy. Sugestívne vyobrazenie rodiča, dávajúceho súhlas na darovanie orgánov svojej jedinej už zomierajúcej dcéry, či humánnej podstaty eutanázie v príbehu o bolestne pomalom zomieraní sedemnásťročnej Vierky B., to všetko a ešte mnoho iného sa ukrýva na stránkach tejto zbierky smutných poviedok, aj vďaka ktorej si Anton Rákay (podľa mňa) zaslúži označenie „jeden z najlepších slovenských prozaikov“.