Jaroslava Šaková
30.10.2013

Exit – Zuzana Šmatláková

KK Bagala a literarnyklub.sk 2013

Prvú poviedku od Zuzany Šmatlákovej som si prečítala v Romboide a hneď mi bolo jasné, že toho chcem od nej čítať viac. V jej riadkoch bolo čosi magické, príliš podmanivé na to, aby som na prečítané slová len tak ľahko zabudla, ako sa mi to v prípade textov mladých slovenských autorov často stáva. Onedlho na to prišla jej debutová zbierka Exit. Útla knižočka v paperbackovej väzbe v sebe ukrýva precíznu prácu s textom, ktorá však nie je zaťažená žiadnou prílišnou ornamentálnosťou alebo ostentatívnymi vetnými konštrukciami. Autorkine slová v sebe nesú silu autentickej výpovede, ktorú ešte umocňuje neoddeľovanie priamej reči prostredníctvom úvodzoviek či pomlčiek. Poviedky sú síce príbehmi postáv hľadajúcich exit z každodennej reality, ale zároveň sú v tejto realite akýmsi záhadným spôsobom ukotvené, a tak ide doslova o exit pochádzajúci priamo z podstaty reality, vyvierajúci z jej hlbín a čerpajúci energiu práve z jej stereotypnosti. Postavy sú výrazne determinované prostredím, v ktorom sa nachádzajú – či už je to prostredie mestské, autorka vhodne tematizuje aj prostredie hlavného mesta – alebo prostredie vidiecke, v ktorom dominantnú úlohu zohráva príroda a jej naturistická magickosť. Túto determináciu si postavy uvedomujú a majú potrebu voči nej rebelovať svojím odchodom, ale nie sú žiadnymi figúrkami, ktoré by sa nechali viesť svojou autorkou, sú s textom stotožnené a dokážu v ňom krásne ožiť: „nič som mu nepovedala, len som sa sama zamyslela nad tým, že v tom možno nikdy predtým v skutočnosti nebol žiadny muž, vždy som to bola len ja sama, vždy som sama zatúžila po zmene, a preto som odchádzala.“ Prežívajú silné emócie, výsledkom ktorých je často chuť uniknúť, no tá nemusí byť vždy definitívna. Čo ak únik nepostačí? Čo ak za dverami, ktoré otvoríme, nájdeme namiesto otvorenej krajiny len ďalšie dvere? A čo ak namiesto odpovedí po prejdení exitom získame len ďalšie otázky? Toto je len zopár z otázok, ktoré vám pri čítaní Exitu určite preblesknú hlavou. Mne napadla však ešte jedna otázka: kedy mi naposledy takto učarovala kniha od slovenského autora? Odpoveď taktne zamlčím a radšej s úsmevom položím Šmatlákovej Exit na viditeľné miesto svojej knižnice.