Alena Štrompová
10.12.2014

Exoti: Lov na šikanátora - Michael Fry

Čitateľsky príťažlivé príbehy tematizujúce všedný život školákov viac či menej okorenený problémami vyplývajúcimi zo vzťahov medzi rovesníkmi a rodičmi sú mladými ľuďmi čoraz viac žiadané. Jedným z nich je aj kniha Exoti: Lov na šikanátora z pera texaského spisovateľa Michaela Frya, scenáristu animovaných seriálov, autora komiksov a publicistu. Protagonista príbehu, dvanásťročný Nick, patrí v škole medzi outsiderov, nielen preto, že je veľmi malý, ale aj pre neschopnosť brániť sa šikanovaniu. Jeho úhlavným nepriateľom je Roy, vodca miestnej skupiny tínedžerov. Ten Nicka niekoľkokrát týždenne zatvára do školskej skrinky, odkiaľ ho vyslobodzuje empatický školník, a Nick putuje ku školskej psychologičke. Príbeh oslovuje čitateľa dynamickým rozprávaním, kde hlavný hrdina s istou dávkou nadsádzky opisuje dianie okolo seba nevyhýbajúc sa hodnoteniu svojich najbližších. Nickove zážitky hodnoverne vypovedajú o detskom svete, jeho myslenie je načrtnuté presvedčivo, o čom svedčí aj naivný prístup k riešeniu problémov. Vďaka snahe záhadného školníka a presvedčeniu školskej psychologičky sa Nick dostáva do bezpečnostnej hliadky, ktorá pozostáva ešte z dvoch outsiderov: nadmerne vysokej Molly a obézneho Karla. „Verím, že keby ste zapadli do nejakej partie, ostatní by sa k vám už nesprávali, ako keby ste chodili s terčom na chrbte,“ vyjadrila sa psychologička. Po počiatočnom proteste si zvláštna trojica určí spoločný cieľ: pomstiť sa Royovi. Začína sa lov na šikanátora, ktorý sa stáva zdrojom komických situácií a trapasov občas oscilujúcich na hrane vlastnej dôstojnosti, psychického vydierania, ale aj zákona.

Príťažlivosť knihy nespočíva iba v svojráznosti detských postáv, ale aj v etickom posolstve, keď sa z úhlavných nepriateľov stanú spojenci.

Autor bravúrne spracoval nelichotivú tému bez moralizovania. Ľahko čitateľný príbeh oživil moderným jazykom, nevnucuje jednoznačne šťastný koniec. Čitateľ sa poľahky stotožní s hrdinami príbehu a môže porovnávať literárnu fikciu s vlastnými skúsenosťami. Osudy exotov si môžete prečítať aj v ďalšom voľnom pokračovaní Exoti 2: Nulová tolerancia (obe Ikar 2014, preklad Elena Guričanová).