Recenzia
07.05.2014

Fantázia 2013

Dojmy ako hodnota na začiatku cesty

11. ročník súťaže. S novým sponzorom čiastočná zmena názvu a namiesto zaužívaného Cena Fantázie je Martinus Cena Fantázie. 138 poviedok. Hodnotenie opäť dvojkolové. Zborník Fantázia 2013 (Fantázia – I. Aľakša 2013). Tri finančne ocenené poviedky na prvých miestach, tri ceny pre víťazov v žánrových kategóriách vedecká fantastika, fantasy, horor, Cena poroty a Cena Bibliotéky. Len vymenovanie všetkých ocenených by zabralo priestor celej recenzie! Aj to je dôkaz, že aktivita má dosah, význam, tradíciu i budúcnosť. Súťaž, ktorej výsledky sú slávnostne vyhlásené na knižnom veľtrhu Bibliotéka, získala „cveng“ aj mimo hraníc fantastiky v radoch širšej verejnosti. Kto chce aspoň stručne vedieť viac, odporúčam informačne nasýtený úvod editora Ivana Aľakšu Prekročte s nami hranice. Apropo, hranice – takto znie názov veľmi zaujímavej úvodnej poviedky talentovanej školáčky Vanessy Jóriovej. A navyše, na budúci rok organizátori plánujú prekročenie ďalšej, jazykovej hranice: v rámci novej kategórie Fantázia Award môžu súťažiť príspevky v angličtine!

Celkovým víťazom sa stal Marek Slabej (Otázka porozumenia), Cenu poroty po zisku 49 bodov z maximálne možných 50 (takéto vysoké bodové hodnotenie dejiny súťaže ešte nezaznamenali) a Cenu Bibliotéky i celkové tretie miesto získal text Zusky Stožickej Letec do večnosti. Obe diela patria do žánra vedeckej fantastiky, čo považujem v súčasnej situácii dominancie fantasy a hororu za pozitívum. Obe poskytujú novú perspektívu pohľadu na zdanlivo už ošúchané témy (kontakt s mimozemšťanmi a let do kozmu) s poctivou dávkou podmanivej atmosféry diaľok... Hoci teda, človek aj v nich napokon dobehne sám seba.

Z uvedených priestorových dôvodov sa vzdávam ďalšieho výpočtu ocenených, viac je na webe (napríklad v pdf archíve Knižnej revue 24/2013). Skôr, aj s rizikom subjektivity, sa sústredím na dojmy, pretože tieto azda vo veku informácií môžu byť hodnotou človeka, ak nechce ostať iba opisovačom dát alebo pseudofilozofom umelými zovšeobecneniami vytváraných systémov systémov. Zo žánrového hľadiska je kniha veľmi pestrou prehliadkou: historická fantasy, klasický horor, anekdota s vedecko-fantastickým námetom atď. Popri dielach nesporne štylisticky vybrúsených sa nájdu i výtvory zakopávajúce o konštrukcie, avšak v tomto prípade víťazom býva nápad.

V porovnaní s predchádzajúcimi ročníkmi v zborníku na moje potešenie nie sú filmovým strihom písané eskapády dejových kotrmelcov, v akčnosti ktorých sa stratím po treťom odseku. Neporozumenie termínom poviedky Ai Ladislava Kravčíka (zaslúžene držiteľ druhého miesta) som vnímal ako lyrizujúci šum briez nad potokom príbehu o láske k UI. V takomto kontexte vcelku primerane znejú výrazy 2 Wheel, hedžovať, maintenance margin HW/SW (dobre, tu som tipol hardware/software, ale ruku do ohňa nedám), BIOS (tiež som to už videl, ale čo to je, neviem) a i. Ak si s tým tiež neviete poradiť, stačí sa preprogramovať emočne, napríklad zmieneným „brezovým“ spôsobom. Tieto slová pre mňa zostanú súčasťou tajomna, bonusom k fantastickému ozvláštneniu – áno, túto vedecko-fantastickú poviedku som prečítal ako rozprávku o láske, a stálo to za to!

PS: Napriek antiodporučeniu porotcu v úvodnom slove k poviedke sa nepôjdem poučiť do Investopédie, aj a najmä preto, že si chcem naďalej myslieť, že slovko Investopédia si vymyslel on, pretože predstava obrovskej encyklopédie zameranej na informácie o investíciách je pre mňa osobne strašnejšia ako horor plný tmy a tesákov. Brrr, biznis, burza! Radšej sa budem tešiť na ďalšie ročníky...