Filmári z Mostovej alebo o čom sa v tlači nepísalo - Alexander Kuzma - Spomienky dokumentaristu

Spomienky dokumentaristu

Spomienky dokumentaristu

Alexander Kuzma

Filmári z Mostovej alebo o čom sa v tlači nepísalo

Bratislava, Knižnica Ružinov 2005

Len ojedinele sa stretávame s tým, že knižnice vydajú publikáciu, ktorá má neknihovnícky či informačný obsah. Bratislavská Knižnica Ružinov vo svojej edícii Všeličo vydala knižku spomienok Alexandra KUZMU Filmári z Mostovej alebo o čom sa v tlači nepísalo a prvýkrát ju prezentovala na tohtoročnej Bibliotéke. Umožňuje nazrieť do málo známych začiatkov dokumentárneho a neskôr i kresleného filmu na Slovensku.

Autor, aktívny tvorca dokumentárnych, ale aj animovaných filmov a diafilmov v rokoch 1952 – 1972, venoval tieto spomienky ,,všetkým, ktorí to so slovenským filmom mysleli dobre a úprimne a niečo aj pre to urobili“. Jeho úsmevné príbehy, pútavé rozprávanie približujú čitateľom skutočnú filmárčinu bez príkras. Najviac priestoru venoval svojmu ,,pobytu“ na bratislavskej Mostovej,  kam sa  Štúdio dokumentárnych filmov odsťahovalo po odčlenení  od Spravodajského filmu. Práca v ,,úrade“, výrobné porady, vzdelávanie filmárov sa prelínajú s príhodami pri nakrúcaniach v teréne, príprave dokumentárnych filmov, ako Dolu Váhom, Horehronie, Poddukelská mozaika, Boj o Strečno, Spomienka na Rysy. Doplnil ich postrehmi z filmárskej gastronómie, z nakrúcania v Stupave, Čachticiach, Martine, Medzeve či Trnave. Tvorivý zástoj A. Kuzmu vo filmovej tvorbe potvrdzuje autorova filmografia (1958 – 1970).

Spomienky Alexandra Kuzmu sú miestami provokujúce, u niekoho môžu vyvolať nesúhlas, ale predovšetkým nútia čitateľa zamyslieť sa nad udalosťami a faktami. Spomienky sa opierajú o množstvo poznámok, dokumentov . Text oživuje veľa dobových a historických fotografií z potuliek po Slovensku z autorovho súkromného archívu.

Knižka Filmári z Mostovej alebo o čom sa v tlači nepísalo doplnila mozaiku filmovej tvorby u nás a je holdom tým, ktorí filmu venovali roky svojho života.

Zuzana Galovičová