Lýdia Čelková
07.06.2011

Filmári z Mostovej - Alexander Kuzma - alebo o čom sa v tlači nepísalo (ešte po piatich rokoch)

alebo o čom sa v tlači nepísalo (ešte po piatich rokoch)

Bratislava, Knižnica Ružinov 2010

Hoci pôvodné vydanie Filmárov z Mostovej (2005) bolo skromné, kniha vyvolala prekvapujúco priaznivý ohlas. Ozývali sa kolegovia, pamätníci, rodinní príslušníci, čo autora podnietilo, aby knihu rozšíril o nové dokumenty. Doplnené a rozšírené vydanie spomienkovej knihy má tentoraz peknú grafickú úpravu a pevnú väzbu. Nejde o dejiny filmu, ale o pohľad na zaujímavosti zo zákulisia „filmárčenia“, príbehy, kuriozity, autorove osobné skúsenosti či kritické postrehy na obdobie dvoch desaťročí, ktoré A. Kuzma prežil intenzívne s filmom. V rokoch 1952 – 1972 pôsobil ako vedúci výroby v Štúdiu dokumentárnych filmov, neskôr kreslených filmov a diafilmov. Kuzmove zážitky z legendárnej bratislavskej Mostovej č. 6 aj priamo z terénu sú obrazom doby s jej pozitívami i negatívami, ovplyvňovaním, psychickými tlakmi, keď do „odborných profesií nastupovali ľudia rozličných nátur, rôzneho myslenia a vzdelania“. Poodhalil zákulisie tvorby dokumentárneho filmu od plánovania, atmosféry výrobných porád cez úskalia práce v teréne až po jeho realizáciu. Faktografický i spomienkový text v knihe dopĺňajú vzácne dobové fotografie, portréty či momentky hercov, filmárov, scenáristov, zvukárov, kameramanov... V závere nájdeme filmografiu A. Kuzmu a slovník osobností, ktorý výstižne dokresľuje filmovú mozaiku knihy. Publikácia Filmári z Mostovej alebo o čom sa v tlači nepísalo je holdom tým, ktorí sa zaslúžili o rozvoj filmu na Slovensku a najmä hŕstke nadšencov, ktorí sa na celý život „upísali“ striebornému plátnu.