Filmové profily - Renáta Šmatláková, Martin Šmatlák - Portréty s bohatou dokumentáciou

Portréty s bohatou dokumentáciou

Renáta Šmatláková, Martin Šmatlák

Filmové profily

Bratislava, Slovenský filmový ústav

Takmer tisícstranová publikácia sa venuje šesťdesiatim ôsmim slovenským režisérom hraných dlhometrážnych filmov, tvoriacim v rokoch 1921 – 2005. Abecedne zoradené profily zahŕňajú dvojjazyčné, slovenské aj anglické informácie o ich profesionálnom vývoji, režisérskej práci a spolupráci na dielach iných autorov, rovnako ako zoznam ocenení, ktoré získali. Súpis článkov a bibliografie má záujemcom o danej osobnosti slovenskej kinematografie ponúknuť ďalšie poznatky, ktoré neboli do knihy zahrnuté. Nachádzajú sa tu tiež odkazy na ďalšiu činnosť jednotlivých postáv slovenského filmu, napríklad publikačnú, dokumentárnu, výtvarnú a podobne. Faktografický text pekne dopĺňajú čiernobiele zábery z jednotlivých filmových diel, zatiaľ čo každý profil je uvedený nápaditým fotoportrétom a výrokom režiséra. Originalitu dodáva výstižná citácia z tlače, vystihujúca charakter tvorby toho-ktorého autora. Okrem priekopníkov a starých majstrov Paľa Bielika, Leopolda Laholu, Martina Hollého, možno spomenúť trocha zabudnutú Zitu Furkovú, či vďaka mladému slovenskému dokumentu oprášeného Ela Havettu, ako aj Miroslava Šindelku, drsne poetického Martina Šulíka, i felliniovského Juraja Jakubiska, ktorí zanechali stopy v povedomí slovenského a českého diváka aj v súčasnosti. Spracovanie údajov trvalo tvorcom takmer tri roky. Len menný a názvový register, spolu so zoznamom literatúry a skratiek zaberá celých deväťdesiatdeväť strán. Výsledkom je prehľadná a bohatá, na slovenské pomery až veľkolepá „encyklopédia režisérov“, ktorá musí svojou obsažnosťou zaraziť aj Jóbov nariekajúcich nad stavom súčasného slovenského filmu. Hovorí totiž nielen o pestrej a hojnej úrode tohto umenia v rokoch minulých, ale zhrnutím práce a výpočtom diel jeho „principálov“, ktoré skutočne siahajú až po vlaňajší rok, zobrazuje snahu, nádej i reálnu existenciu modernej slovenskej kinematografie, ocenenej publikom domácim aj zahraničným.

Edita Treščáková