Forenzná psychológia

Anton Heretik

Forenzná psychológia

Bratislava, Slovenské pedagogické nakladateľstvo – ML 2004

Anton Heretik

Forenzná psychológia

Anton Heretik je vysokoškolským profesorom klinickej a forenznej psychológie. Kniha Forenzná psychológia je druhým, doplneným a prepracovaným vydaním vysokoškolskej učebnice Základy forenznej psychológie z roku 1994. Forenzná psychológia študuje uplatňovanie práva v spoločnosti z psychologického hľadiska a snaží sa vysvetliť vznik noriem a zákonov a ich nedodržiavanie. Zasahuje tak nielen do práva, ale aj do etiky, filozofie atď. Kniha Forenzná psychológia je teda určená nielen psychológom, právnikom a lekárom, ale aj pracovníkom v „iných pomáhajúcich profesiách“, resp. každému, kto sa profesionálne či amatérsky zaujíma o psychologický pohľad na spoločenské normy a zákony.

Takmer štyristostranová publikácia je rozdelená do dvoch častí a pätnástich kapitol. Už z obálky sa dozvieme, že je doplnená prípadmi zo súdnej siene, mnohé problémy sú ilustrované posudkami a vyšetreniami pacienta. Každá kapitola navyše obsahuje na konci krátke zhrnutie.

Všeobecná časť knihy sa začína kapitolou História forenznej psychológie, ktorá obsahuje základné mená a udalosti vo vývoji tejto disciplíny vo svete, ako aj v Československu. Kapitola Predmet a systematika forenznej psychológie približuje pole jej pôsobnosti, nasledujúca kapitola Právne aspekty forenznopsychologickej praxe sa zaoberá tým, ako túto disciplínu ovplyvňuje právo a právne normy. Štvrtá kapitola sa venuje rôznym teóriám delikvencie a v piatej kapitole nazvanej Psychológia uplatňovania práva sa bližšie dozvieme o tom, čo a ako z psychologického hľadiska pomáha pri vyšetrovaní, resp. pri súde. Nájdeme tu napríklad podkapitoly venované psychologickým premenným pri výsluchu – „detektoru lži“, sociálnej atmosfére a komunikácii v súdnej sieni a podobne. Ďalšia kapitola sa zaoberá psychickými faktormi ovplyvňujúcimi sociálne zlyhanie (napríklad pamäť, vedomie a pod.). V siedmej kapitole sa dozvieme, ako sa odráža osobný vývin človeka v trestnej činnosti, aké sú riziká jednotlivých štádií životnej cesty.

Hneď prvá kapitola Špeciálnej časti sa venuje psychickým poruchám, ktoré sú významné pri skúmaní páchania trestnej činnosti. Deviata kapitola rozoberá zvlášť závislosti od psychotropných látok, desiata kapitola zase sexuálne motivovanú kriminalitu, resp. vplyv sexuality na páchanie trestnej činnosti. Nasledujúca skúma a opisuje násilnú trestnú činnosť a teóriu agresivity. V časti pod titulom Transkulturálne aspekty forenznej psychológie vysvetľuje, ako vplýva stretnutie rôznych kultúr na páchanie trestnej činnosti, ako je to pri delikvencii Rómov či cudzincov. Trinásta kapitola sa venuje viktimológii, teda tomu, ako vplýva na páchateľa obeť. Štrnásta a pätnásta kapitola skúmajú z psychologického pohľadu výkon trestu a prevenciu.

Forenzná psychológia je nielen učebnicou pre študentov tejto disciplíny, ale aj zaujímavým čítaním pre tých, ktorých zaujíma psychológia porušovania noriem a napríklad aj zostavovanie profilu páchateľa trestnej činnosti.

Peter Kosmály