Freakonomics. Skrytá stránka všetkého - Steven D. Levitt a Stephen J. Dubner

Bratislava, Inaque.sk pre Premedia Group 2011
Preklad Zuzana Demjánová

O ekonomike sme naučení počúvať a uvažovať v záplavách nudných čísel, štatistík, poučiek a odťažitých téz, ktoré navyše pôsobia na väčšinu ľudí nedôveryhodne. Všetko sa zmenilo v okamihu, keď uznávaný novinár Stephen J. Dubner dostal ponuku od týždenníka New York Times Magazine, aby napísal článok o ekonómovi Stevenovi D. Levittovi z Chicagskej univerzity, ktorý v tom čase žal úspechy a zbieral cenu za cenou. Levittovi sa pôvodne s Dubnerom veľmi rozprávať nechcelo. Nemal a nemá o novinároch vysokú mienku. Lenže po stretnutí s ním zistil, že Dubner nie je úplný idiot. A Dubner zasa zistil, že Levitt nie je nepraktická kockatá hlava. Na uznávanom ekonómovi ho predovšetkým fascinovalo, že o ekonómii nerozprával ako akademik, ale ako nejaký zvedavý dokumentarista. Preto dostal nápad, že s ním urobí knihu.

Levitt nápadom spočiatku vôbec nebol nadšený. Už predtým na neho v podobnom duchu vyvíjali nátlak viacerí newyorskí vydavatelia. Lenže Levitt bol na takéto veci príliš lenivý. Nie síce až natoľko ako, povedzme, Sokrates, ktorý za celý svoj život nenapísal vôbec nič, ale predsa len o písanie kníh nemal záujem. Zmenil to práve novinár Stephen Dubner.

Názov knihy je novotvarom (mimochodom, vymyslela ho Levittova sestra). Freak znamená v angličtine vrtoch alebo fanúšik. V tomto prípade ide o to, že podľa Levitta je ekonómia veda, ktorá nám dáva k dispozícii vynikajúce nástroje na nájdenie odpovedí, ale trpí nedostatkom zaujímavých otázok. Väčšina ľudí, či už laikov alebo odborníkov, by Levittove práce, vrátane tejto, vôbec nezaradila do oblasti ekonómie. Levitt sa tomu bráni a definuje ekonómiu úplne novým spôsobom – jej cieľom je podľa neho vysvetliť, ako ľudia dostanú to, čo chcú. Práve preto vo svojej knihe odpovedá na bizarné otázky typu: Je nebezpečnejšia strelná zbraň alebo záhradný bazén? Aký vplyv majú rodičia na to, čo sa z nás stane? Prečo drogoví dealeri zostávajú tak dlho žiť u svojich matiek? Čo majú spoločné učitelia so zápasníkmi sumo?

Publikácia sa stala jedným z najväčších bestsellerov literatúry faktu posledného desaťročia. Svieži humor až sarkazmus, s akým je kniha napísaná, zaručujú dobrú zábavu. U tých labilnejších bytostí možno aj zmätok, čo myslia autori skutočne vážne. A tak napokon nezostáva nič iné len pripojiť sa k ich zisteniu, že tie ženy, ktoré čítali Freakonomics, nepociťujú pri pôrode žiadnu bolesť, zatiaľ čo muži zistia, že ich spermie švihajú rýchlejšie chvostíkmi. Majú aj voňavejší dych, lepšie držanie tela a oveľa zaujímavejšie sny... Ale napokon, prečo by mali byť autori racionálni, keď každý, kto sleduje politickú scénu, vie, že racio nalita patrí medzi zakázané techniky...?