Katarína Labudová
01.03.2021

Genetika, politika a etika v Hvoreckého fantastike

Michal Hvorecký: Čierny lev

Bratislava: Marenčin PT, 2020

Michal Hvorecký je skúsený spisovateľ, ktorému knihy vyšli v prekladoch do viacerých jazykov. So zbierkou Čierny lev sa vracia k poviedkovej tvorbe. Jeho dynamické, vtipné a literárne prepracované texty reagujú na výbušné politické témy ako voľby, globálna migrácia, pandémia, ekológia, etické otázky týkajúce sa genetických a digitálnych technológií. Autorove postavy lietajú na dronoch, bijú sa s pravicovými populistami alebo sú rybami či genetickými editorkami. Poviedky sú fantastické nielen preto, lebo patria k žánru fantastiky.

Intímna vzdialenosť je mimoriadne citlivo vykreslený príbeh pandémie, izolácie a osamelosti. Hoci centrum príbehu je zaťažené smútkom a ekologickými problémami, príbeh má optimizmus, hĺbku a ľudskú intimitu: „Bližšie sme sa spoznávali cez obrazovku, baiduili sme sa, lenovovali, huaweili, xiaomilovali, a tí, ktorí si to mohli dovoliť, sa aj elonmuskovali. Počas pandémie sme na celé mesiace stratili kontakt, vôbec nefungovala elektrina, potom sme spojenie zložito obnovovali a dlho sme zostali nerozluční.“ (s. 9) Hoci poviedka opisuje katastrofickejší scenár našej súčasnosti, obsahuje nádej.

Ak by poviedka We Are Family vznikla pred niekoľkými týždňami, asi by reagovala aj na pálčivejšie súčasné problémy hlavnej postavy (určite nie hrdinu). Text sa číta jedným dychom, srší iróniou a paródiou.

Čierny lev patrí k alternatívnej histórii, žánru, ktorý si Hvorecký už niekoľkokrát úspešne osvojil. V tejto poviedke sa píšu alternatívne dejiny Československa. Československá vláda nepíše pozývací list Moskve a vojskám Varšavskej zmluvy, ale Washingtonu a NATO. Hvorecký s empatiou vykresľuje politickú situáciu presvedčivo a plasticky, s dávkou čierneho humoru a vodky.

U.R.U intertextuálne nadväzuje na Čapkovu hru R.U.R. Príbeh sa odohráva 21. 1. 2121, tento magický dátum je 200. výročie uvedenia hry českého spisovateľa a vizionára. Príbeh nám sprostredkúva žena rozprávačka a disidentka, ktorá je pozvaná na divadelné predstavenie do bytu herečky. V krátkej poviedke rezonujú témy Čapkovej hry: ožíva starý konflikt roboti vs. ľudia, ako aj mágia divadla, ktorá chýba postavám poviedky, ale aj nám všetkým počas pandémie.

Poviedka Editorka robí zaujímavú paralelu medzi editovaním textu a genetického materiálu v budúcnosti, keď sa „literatúra a editorstvo nedali študovať.“ (s. 42) Hvoreckého editorka odstraňuje choroby z genetickej informácie detí, ale robí v kóde aj luxusné kozmetické úpravy za peniaze. Poviedka žánrovo prechádza od science fiction ku gothic fiction až k hororu.

Druhý Dunaj je ekologická a mimoriadne dojímavá poviedka o vyze, ktorej „nič rybie nie je cudzie“. (s. 65) Sledujeme životnú púť obrovskej ryby, ktorá sa rituálne vracia do Dunaja. Poviedka je ekologickou dystópiou, ukazuje drancovanie prírody, miznutie živočíšnych druhov a vody. Vyza vidí, ako „mizli kormorány, utekali vydry“. (s. 62)

Aiša pre zmenu reaguje na tému migrácie a reakcie našej spoločnosti na migrantov. Je provokatívna, ironická a, podobne ako Tajomník, ukazuje neláskavú realitu, neprijatie a netoleranciu. Kým Aiša, mladá sýrska utečenka, ktorá „urazila všetkých: katolíkov, nacionalistov, vládu a azda aj hokejistov, kuchárky aj upratovačky” (s. 71), bojuje s nepochopením a neprijatím v krajine, Tajomník, naopak, potrebuje zapadnúť do väčšinovej spoločnosti s tradičnými (ne)hodnotami. Tajomník, pokrytec a prospechár, reparačnou terapiou mení „takzvaných gejov“ (s. 79) na heterosexuálov: „Vďaka preukázaným výsledkom v oblasti deviantných úchyliek ma vláda nedávno vymenovala za odborného tajomníka pre otázky tradičnej rodiny.” (s. 84)

Poviedka Warholove nohy je cestou vlakom z Prahy na východ, odkiaľ pochádza Warhol. Je o ľuďoch, ktorí porazili komunistický režim, ale nedokážu prekonať samých seba. Poviedka je komickou až grotesknou verziou folklóru aj kultúry: „Vlak brzdil, až napokon zastavil. Ďalej už koľaje neviedli. Na výpravu čakala do neskorej noci delegácia funkcionárov, ktorým sa pod nohy zrútil do pol pása nahý kultový rockový spevák. Aj viacerí ďalší cestujúci skôr vypadli, ako vystúpili. Babičky v krojoch vítali chlebom a soľou pankáčov, ktorí v rukách zvierali pivá aj riedidlo. Folklórny súbor Železiar spieval a tancoval. Dievčatá vo vyšívaných blúzkach a sukniach roznášali štamprlíky a vinšovali. Medzi zväčšenými campbellovskými konzervami blúdilo stádo oviec.“ (s. 92) Smutné.

Malte je ambiguentná postava z rovnomennej poviedky. Muž dvojtvárny, patologický klamár, bitkár a oportunista, bez svedomia a bez minulosti, bez vlasti a bez priateľov je až archetypálnym predobrazom mnohých politikov.

V poviedke Neviniatko sledujeme príbeh detektíva, stopára, ktorý pátra po nakazených vírusom. Prostredie dystopickej poviedky sa presunulo do podzemia, do bývalých vojenských bunkrov a katakomb.  V konkurencii robotov je ťažké zohnať prácu, ľudia sú pod neustálou kontrolou a dohľadom informátorov, stopárov. Napriek napätej politickej atmosfére je text aj sondou do rodinného života, vzťahov rodičov a detí, rodičovských obáv a neutíchajúceho strachu. Otvorený koniec vyžaduje kreatívnu spoluprácu čitateľa s textom a každý si tak poviedku môže dotvoriť.

Zbierka poviedok má krásnu obálku vytvorenú grafickým dizajnérom Palom Bálikom s pôsobivou čierno-bielou fotografiou Nadje Massun, na ktorej je žena hore nohami, podobne ako fantastický, alternatívny a, miestami, dystopický svet, ktorý Hvorecký opisuje. Aktuálne témy, originálny štýl, humor a prekvapujúce pointy čitateľov potešia.