16.04.2008

Gentlemani - Klas Östergren

Klas Östergren: Gentlemani

Bratislava, Vydavateľstvo Slovart 2007. Preklad Mária Bratová

Boxer a klavirista Henry Morgan býva v luxusnom štokholmskom byte spolu so svojím bratom Leom, bývalou televíznou hviezdou, utiahnutým filozofom a básnikom. Život svojského Henryho a úzkostlivého Lea plynie veľmi zvláštne. Bratia Morganovci sú pre svoje okolie záhadou, sú však povestní svojím staromódnym džentlmenstvom. Ich záhadnosť priťahuje pozornosť spisovateľa Klasa Östergrena, ktorému vykradli byt a zlodeji ho pripravili o celý majetok. Zostali mu len dva písacie stroje. Autor románu, Klas Östergren, vystupuje zároveň ako jedna z románových postáv. Nasťahuje sa k bratom a stáva sa súčasťou ich životnej drámy, ktorá vzbudzuje obavy a zároveň rúca múr ľahostajnosti. Henry ho postupne zoznamuje so svojím okolím, záhadnou ženou, chlapcami, čo kopú v podzemí poklad, milenkami, životom v rôznych jazzových kluboch. Keď sa na scéne konečne objaví Henryho tajuplný brat, všetkých troch stiahne do hry politických machinácií, nekalých obchodov, sveta gangstrov a pod. Östergren postupne odkrýva mozaiku zvláštnych postáv tvoriacich kulisu spoločenského života Štokholmu na konci sedemdesiatych rokov. Spisovateľ Klas sa tak pohrúži do sveta bratov Morganovcov, že postupne stráca schopnosť rozlišovať medzi skutočnosťou, svojím vlastným životom a fikciou: hranica medzi pravdou a klamstvom sa stiera. Aj keď niektoré literárne prvky na mňa pôsobili kŕčovito (Klas Östergren, spisovateľ, postava románu a zároveň jeho autor, skutočnosť, že zlodeji mu vybielili byt a nechali len dva písacie stroje, u bratov Morganovcov spáva údajne v Göringovej posteli a pod.), kniha čitateľa určite zaujme. Ľahké, miestami zdĺhavé pasáže plné farbistých opisov a psychologických introspekcií, no bez výraznejšej dramatickej zápletky, pripomínajú pomaly plynúce „škandinávske“ filmy, náhle striedajú dynamické a napínavé udalosti zo sveta vysokej politiky a korupcie, humorné príbehy strieda paranoja z blížiacej sa apokalypsy. Östergrenovou ambíciou je vykresliť v duchu švédskej literárnej tradície (často ho, nie náhodou, spájajú so Strindbergom) monumentálnejší obraz dobovej spoločnosti, genius loci severu, aj keď osudy bratov Morganovcov čitateľa privádzajú aj do ďalších európskych miest (zvláštne stretnutia s Dalím a Sartrom v Paríži, s kvakerkou v Kodani a pod.). Samozrejme, románu Gentlemani nechýba istý nadhľad a vtip, a tak niet divu, že krátko po svojom vydaní sa stal kultovým románom Klasa Östergrena, vtedy 25-ročného debutanta, ktorý patrí už takmer tri desaťročia medzi vedúce osobnosti švédskej literatúry. Za svoju tvorbu získal mnohé ocenenia, medzi inými aj ocenenia Švédskej akadémie Piratenpriset a Doblougska Prize.

Richard Cedzo