Elena Ťapajová
25.07.2011

Ghostgirl 1,2,3 (Vitajte na onom svete, Medzi svetmi, Diagnóza: láska) - Tonya Hurleyová

Bratislava, Vydavateľstvo Junior 2010
Preklad Zuzana Kamenská

Sotva by sme očakávali, že v 21. storočí sa stane kniha o duchoch tínedžerským bestsellerom. Avšak stalo sa. Aspoň na americkom knižnom trhu, kde sa prvá časť série Ghostgirl. Vitajte na onom svete objavila v roku 2008, druhá časť Medzi svetmi o rok neskôr a tretia Diagnóza: láska v roku 2010. Vydavateľstvo Junior urobilo v každom prípade dobrý ťah, keď vydalo tri časti v slovenskom preklade Zuzany Kamenskej naraz. Čitateľ tak dostáva možnosť viac-menej ucelene vnímať príbeh sedemnásťročnej stredoškoláčky Charlotty, ktorá túži po láske, uznaní, popularite, ale nič z toho sa jej nedostáva. Cíti sa ako neviditeľná. A zrazu sa aj neviditeľnou stane, lebo v prvý deň nového školského roka, v okamihu, keď si myslí, že všetko sa obráti k lepšiemu, zadusí sa cukríkom. V prvej knihe série prežije iba dve kapitoly. Jej problémy však pokračujú aj v záhrobí, kde sa ocitne v škole duchov. Odtiaľ zasahuje do života bývalých spolužiakov z Hawthorneskej strednej školy a hľadá odpovede na otázky: Je popularita naozaj prioritou? Je vzhľad a oblečenie naozaj také dôležité, ako sa domnieva egocentrická Petula? Nakoľko sa dá rebelovať a zostať sám sebou, ako to skúša talentovaná hudobníčka Scarlet, jediná zo živých, ktorá vidí Charlottu aj ako ducha? Je Damen, ktorého milujú všetky dievčatá, naozaj ten pravý muž pre lásku na celý život? Ako získať zdravé sebavedomie? V čom spočíva skutočné priateľstvo? Čo vlastne je a čo nie je dôležité?

Autorka pozná dobre súčasných stredoškolákov, veď pracuje v oblasti zábavy pre mládež. Je tvorkyňou videohier a stolových hier, oceňovaných internetových stránok, ale aj scenáristkou, režisérkou i producentkou televíznych seriálov a filmov. Svet a pocity mladých ľudí zobrazila vtipne a s istým ironickým nadhľadom.

Prelínanie sveta živých a sveta duchov poskytuje priestor na rozohratie zaujímavých situácií. Napríklad druhá kniha Medzi svetmi sa sústreďuje na drámu Petuly a jej sestry Scarlet, ktoré sa ocitli v kóme, kým tretia kniha Diagnóza: láska sa zaoberá viac tým, ako sa vplyvom skúseností menia povahy dozrievajúcich protagonistiek bez ohľadu na to, či sú živé, alebo obývajú ríšu duchov.

Každá kapitola pozostáva z troch častí: vtipného citátu, krátkeho úvodu s akousi „psychológiou“ všedného dňa v rámčeku a samého rozprávania. Napríklad k titulu Cítiš sa neviditeľná? je priradený citát Oscara Wilda: „Jediné, čo je horšie, ako keď sa o človeku hovorí, je, keď sa o ňom vôbec nehovorí.“ A v rámčeku je niekoľko riadkov na tému: „Nikdy by ti nenapadlo, že sa ti to môže stať.“

Slovenskí stredoškoláci možno nevenujú až takú pozornosť príprave výročných plesov a otázkam popularity, ale určite ich osloví tak hľadanie východísk vo vzťahových a citových záležitostiach, ako aj poznanie, že nie sebectvo, ale pomoc druhým je cestou k šťastiu a hlavne oslava priateľstva, lebo „Priatelia sú ako hviezdy, nie vždy ich vidíte, ale viete, že sú tam.“

Ghostgirl upúta aj nápaditým dizajnom obálok a ilustráciami v štýle tieňových obrazov a secesných kvetinových ozdôb. Prvej dominuje truhla v čierno-strieborno-ružovej farebnej kombinácii, druhej zrkadlo, a tej tretej, ako inak – srdce.

Mimochodom, autorka Tonya Hurleyová žije s manželom a dcérou v New Yorku, ale jej starí rodičia Marta a Anton Kolenčíkovci pochádzajú zo Slovenska a v závere tretej knihy im ďakuje, „že ma naučili ako milovať a byť milovaná“.