Alena Štrompová
18.12.2016

Grécke mýty pre deti - Grzegorz Kasdepke

Preklad Jozef Marušiak
Buvik 2015

Knižné novinky v literatúre pre deti a mládež to nemajú ľahké. Prieberčivý čitateľ si môže vybrať z bohatého menu rozprávok, dobrodružných príbehov, dievčenských románov či detektívok s atraktívnymi prílohami, fantasy alebo sci-fi žánrov. V prípade 10až 12-ročných „stravníkov“ slovesného umenia tvrdenie platí dvojnásobne. Týmto fajnšmekrom ohŕňajúcim nos nad rozprávkami a hľadajúcimi pútavý príbeh a vtip Grzegorz Kasdepke naservíroval chuťovku. Ilustrátorka Ewa Poklewska-Koziełło sa postarala o vizuálne dotvorenie príbehov – zmes roztopašných bohov a iných lapajov na obale zbierky bájí napovedá o autorskom štýle. Isteže, olympskí hrdinovia sa dočkali už niekoľkých knižných i filmových spracovaní. Niektoré z nich sa stali predmetom povinných čítaní na základnej škole, no dám ruku do ohňa za tvrdenie, že toľkú radosť ako tieto Grécke mýty pre deti školákom ešte žiadne grécke božstvo neprinieslo. Nevedno, či sa bohovia z Olympu trochu poľudštili, alebo čitateľ naberá božské móresy, no nielen Afrodita, Aténa, Hádes, Herakles či Psyché sa zdajú akísi bližší smrteľníkom, lebo aj oni sú deťmi, ale i sám najvyšší Zeus „sa veľmi nelíšil od iných detí... každý večer papuľoval, že ešte nechce ísť spať, mal rád sladkosti.“

Ilustrátorsky bravúrna kniha prináša dvadsať najznámejších mýtov logicky usporiadaných od vzniku sveta a človeka až po vznik rôznych bohov a ich vyčíňania na zemi. A keď že opis niektorých božských pestiev je dosť krutý, pre detských prijímateľov nečitateľný, autor báje nielenže prerozprával, ale z pozície autorského rozprávača sa školákom prihovára moderným jazykom plným humoru, slangových výrazov a bežne používaných frazém, vďaka ktorým text naberá na dynamike. Abecedný zoznam hrdinov mýtov v závere knihy sa v krátkosti vracia ku všetkým protagonistom a pomáha zorientovať sa vo vzájomných vzťahoch medzi nimi. Okrem úsmevného spoznávania gréckej mytológie rozprávač podsúva mladým čitateľom krátke úvahy nad hodnotami a vlastnosťami blízke človeku i bohom, väčšinou v úvode textu. Mýty v takomto podaní dostávajú hlbší rozmer ako iba ďalšie, moderným jazykom prerozprávané grécke bájoslovie. Práve vďaka výbornej štylistike blízkej deťom 21. storočia verbalizované poučenia nepôsobia mentorsky a otravne, ale prijateľne a bez ujmy na estetickej funkcii textu. Sympatická, dvestostranová exkurzia do bájoslovného Grécka by si mohla nájsť svojich prívržencov aj v školských zborovniach