Vstupné strany knihy s podtitulom Sedemnásťslabičná antológia prinášajú dve haiku: jedno od Ivana Laučíka a autorom druhého je najznámejší japonský básnik, zakladateľ a majster haiku Macuo Bašó. Ďalej sa už predstavuje trinásť slovenských autorov, ktorým editor Oleg Pastier položil tú istú otázku: Prečo píšete haiku? Čím vás zaujala táto klasická básnická forma sedemnástich slabík úspornosti? Čo všetko sa dá na takomto minimálnom priestore nájsť a napísať?
Daniel Hevier má „rád minimalizmus každého druhu“. Jeho verše predstavujú tichú krajinu so svetlom a pohybom a s hudobnými motívmi:
Slabiky haiku
na bielom snehu stránky
jak vtáčie stopy
Karol Chmel hovorí o „ohromnej slobode v sedemnásťslabičnej ohraničenosti,“ tu sú sentencie s motívmi typickými pre jeho poéziu. „Málo slovami je v ňom možné vyjadriť nesmiernosť,“ kde je „presne vyvážená miera medzi mlčaním a hovorením,“ odpovedá Rudolf Jurolek, ktorý predstavil haiku s prírodnými motívmi, charakteristickými pre jeho najlepšiu lyriku. Haiku Ivana Kadlečíka obsahujú neobyčajné metafory, hru so slovami a hláskami, neodmysliteľné hudobné motívy a témy o zrode a zániku, o tradíciách a súčasnosti, o dobre a zle. Preň ho „drobnosť haiku je obrovská vo výhodách“:
Stratiť sa v texte
iná sloboda nie je
len v okovách slov
Valerij Kupka vníma všedné i pozoruhodné veci surrealisticky; o forme haiku hovorí: „je natoľko klasická, že bude, zdá sa, vždy moderná“ a „napriek putám sedemnástich slabík... veľmi slobodná a oslobodzujúca“. Zdanlivo samozrejmé pravdy, vypovedajúce o zákonitostiach života – to sú haiku Jána Litváka, lebo „ak má človek čo povedať, zvyčajne to povie pár slovami“. Prírodné impresie a symbolistické prvky sú vo veršoch Igora Nuska, ktorému je haiku „už pridlhé...“. Oleg Pastier zasvätil svoje haiku prevažne známym osobnostiam a znakom ich tvorby (Ajgiovské haiku):
A duše ako
sviece v bdelej tme aj po
zhasnutí horia
Racionálne, s trochou didaktizmu vníma skutočnosť Ján F. Púček v haiku – „najtenšej hranici medzi povzdychom a mlčaním“. Hra s hláskami, objavné metafory a prírodné motívy – to sú „haiku úsporné, slová ticho hľadané“ u Petra Repku. „V sieťach haiku sa dá zachytiť celý svet,“ odpovedá Angela Repka, ktorej haiku inklinujú často k aforizmom. Podobne ako u Jána Štrassera, ktorého verše obsahujú aj sarkazmus:
Už celkom slušne
vieš zaobchádzať nožom.
Ešte vidličkou.
Ivan Štrpka editorovi o haiku píše: „Japonci hovoria, že má štruktúru blesku. Aj jeho tvar a rýchlosť. Aj jeho svetlo...“:
Je to plachý vták,
veď sotva znesie jedno
ľahké tlesknutie.
Veľmi zaujímavý je doslov – miniesej I. Kadlečíka. A pred doslovom prázdna strana s nadpisom Prázdne haiku. Ako výzva k napísaniu?