Ľubica Psotová
16.06.2014

Havranie dievča - Erik Axl Sund

Preklad Jana Melichárková
Ikar 2014

Knižný debut Havranie dievča švédskej autorskej dvojice Jerkera Erikssona a Hakana Axlandera Sundquista, tvoriacej pod pseudonymom Erik Axl Sund, sa stal krátko po svojom vydaní bestsellerom. Čitatelia prijali knihu s nadšením, no mnohí ju označili za nekonvenčnú, šokujúcu až kontroverznú. Autori priznávajú, že vyvolať takúto reakciu bol ich zámer. V príbehu vedome narušili idylický obraz švédskeho života a zamerali sa na realitu mnohotvárneho násilia, v ktorej sa fyzická bolesť strieda s duševnou a traumy jedného človeka spôsobujú traumy iným ľuďom, a tak vytvárajú nikdy nekončiacu reťaz utrpenia.

Kniha však nešokuje iba otvoreným zachytením rôznych podôb týrania a zabíjania, nemilosrdným odhalením ubližovania predovšetkým deťom a mladistvým, no i autentickou výpoveďou postáv skonštruovaných tak, aby prostredníctvom nich mohli autori aspoň čiastočne spochybniť súčasné chápanie slova vina. Hľadanie odpovede na otázku – kto je skutočným vinníkom všetkého zobrazeného zla – totiž nekončí pri odhalení vraha, ale tak, ako sa táto otázka nekompromisne vynára v príbehu celej knihy, je aj v jej závere spýtavo nasmerovaná na čitateľa, na svedomie celého ľudského pokolenia. Román búra tradičné vnímanie dobra a zla. Zabraňuje jednoznačnej a jednoduchej interpretácii zobrazovanej skutočnosti, pričom sa smelo dotýka spoločensky citlivých a ľudsky krehkých tém. Brilantná psychoanalýza postáv trpiacich disociatívnou poruchou osobnosti, ktorú autori podali s priam naturalistickou presnosťou, vyvoláva zimomriavky a fascinuje zároveň. Práve prostredníctvom otvorených náhľadov do zmýšľania a prežívania psychicky chorých ľudí je v diele budované napätie. Táto línia umožňuje vytvoriť lákavú skladačku čiastkových dejov, výrezov z dramatických scén, ktoré sa funkčne prekrývajú nielen v priestore, ale i v čase.

Príbehy Havranieho dievčaťa, a tým aj osudy vyšetrovateľky Jeanette Kihlbergovej a psychoterapeutky Sofie Zetterlundovej budú pokračovať aj v ďalších dieloch zamýšľanej trilógie, ktorá by mala vyjsť pod názvom Slabosť Victorie Bergmanovej (Vraždy a psychoterapia).