Po stopách legendy

Po stopách legendy

Elizabeth Kostovová

Historička

Bratislava, Ikar 2006

Preklad  Robert Hrebíček

Máloktorá historická postava sa spája s toľkými mýtami a legendami ako Dracula. Opäť ju oživila americká spisovateľka Elizabeth Kostovová (1964) vo svojom románe. Používa autentický štýl rozprávania v dvoch časových rovinách – v jednej je rozprávačom otec hlavnej hrdinky, ktorý sa rozhodne rozlúštiť záhadné zmiznutie svojho profesora a tajomstvo náhodne objaveného starobylého zväzku, v druhej je čitateľovým sprievodcom jeho dcéra, fascinovaná tajomnými udalosťami z minulosti, ich hlavnými aktérmi boli práve jej rodičia.

Príbeh sa začína roku 1972 v Amsterdame. Šestnásťročná hrdinka objavuje v knižnici svojho otca jeho korešpondenciu a starú knihu s čistými stranami a jedinou kresbou draka v strede. Listy sú adresované neznámemu čitateľovi a odkrývajú príbeh z dávnej minulosti o temnej postave Vlada Ţepeşa „Narážača“, kniežaťa zo starobylého Valašska. Mladá hrdinka sa vydá po stopách svojho otca. Počas doktorandského štúdia pátral na vlastnú päsť a takmer prichádza o život. Rovnako aj jeho dcéra sa pokúša odhaliť upírsky mýtus Vlada „Narážača“. V 15. storočí sa preslávil neľútostným bojom proti Osmanskej ríši okupujúcej Európu. Legendárnym sa stal vďaka neuveriteľne krutej metóde likvidácie svojich protivníkov  – narážaním na kôl. V diele je Vlad Ţepeş vykreslený aj z úplne inej stránky – nielen ako krvilačný diabol, ale aj ako učenec, historik a  zberateľ kníh s tematikou zaoberajúcou sa dejinami zla.

Hrdinov čaká štúdium starovekých textov, lúštenie šifier a tisíce precestovaných kilometrov. Čitateľ spolu s nimi spoznáva vôňu exotického Istanbulu, malebný francúzsky vidiek alebo tajomné bulharské kláštory. Zúčastní sa aj na love upírov, pri ktorom je nevyhnutnou pomôckou stáročiami overená „sada“ – cesnak, krucifix a dubový alebo strieborný kolík.

Historičku často porovnávajú s bestsellerom Dana Browna Da Vinciho kód. Ťažko povedať prečo, spoločné majú totiž len to, že dej je previazaný s udalosťami z dávnej minulosti  a hlavnými hrdinami sú amatérski pátrači – historici. Historička určite nie je thriller, Kostovovej  štýl rozprávania nie je „brownovsky“ akčný  a strhujúci, takmer 600-stranový rozsah by musel byť dostatočne skrátený.

Z opisov ľudí a prostredia v Rumunsku, Maďarsku a Bulharsku cítiť jej vrelý vzťah k tomuto regiónu (jej manžel je Bulhar a mnohé z miest spomenutých v románe sama navštívila). Historička je jedným z najúspešnejších literárnych debutov posledných rokov. Dosiaľ bol preložený do 44 jazykov, kúpilo si ho vyše 20 miliónov čitateľov (z toho vyše milióna len v USA) a nedávno sa úspešne podarilo predať práva na jeho sfilmovanie.

Michaela Geisbacherová