Historické reflexie konfesijných vzťahov - Jozef Krajči

Jozef Krajči: Historické reflexie konfesijných vzťahov

Banská Bystrica, Univerzita Mateja Bela 2006

Knižná monografia vysokoškolského pedagóga, profesora Jozefa Krajčiho  je  prvá svojho druhu, téma konfesijných vzťahov bola doteraz spracovaná len fragmentárne.  Sú publikácie, najmä z obdobia po roku 1950, keď sa štátna moc snažila cirkev vylúčiť zo spoločnosti, a tak naplniť svoj ideologický program (ateizácia spoločnosti).

Autor prezentuje vzťahy cirkvi a štátu v historickej reflexii, a to od vzniku kresťanstva (I. časť), cez nepokojný stredovek až po súčasnosť (II. časť). Obe časti sú rozdelené na kapitoly a podkapitoly, ktoré na seba logicky nadväzujú a tvoria prehľadný celok. Rozsah diela (284 s.) neumožnil poukázať na všetky dejinné vzťahy, konflikty, roky symbiózy, ale aj vzájomných napätí, ktoré dejiny vo vzťahoch medzi cirkvou a štátom poznajú. Vybrané kapitoly, ktoré Krajči predostiera, sú však mimoriadne vhodnou ukážkou celkového dejinného kontextu týchto vzťahov.

Kapitoly, ako byzantizmus a cezaropapizmus, ikonoklazmus, boj o investitúru ... v I. časti  ukazujú  dejinné špecifiká konfesijných vzťahov. Všetky kapitoly II. časti cez konkrétne udalosti (vyhostenie vatikánskeho diplomata, nátlak štátu pri voľbe ordinára v Banskej Bystrici, Velehradský výbor, katolícka akcia ...) veľmi jasne ozrejmujú celkovú atmosféru vzťahov medzi politickou reprezentáciou a cirkvou na Slovensku.

Autor veľmi citlivo rieši kapitoly Zákonné úpravy medzi Slovenským štátom a cirkvouSlovenský štát a riešenie židovskej otázky . Jeho hodnotenie z hľadiska dokumentárneho je presvedčivé a objektívne. Správne poukázal aj na tendencie osvieteneckého hnutia, ktorého členov nemožno plošne označovať za odporcov kresťanstva. Podrobne reflektované sú aj novodobé vzťahy medzi štátom a cirkvou,  v rokoch 1948 až 1989  poznačené jednoznačným vplyvom komunistickej ideológie.  Tzv. „nežná revolúcia“ zmenila politický systém v Československu a následne vytvorila podmienky pre vznik samostatnej Slovenskej republiky. Tieto skutočnosti významne ovplyvnili úplne novú filozofiu vo vzťahoch medzi štátom a cirkvou, čo je v knihe síce stručne, ale objektívne a argumentačne dobre vystihnuté a zhodnotené.     Autor originálneho diela volil vhodnú štruktúru, ktorá mu umožnila napísať odborno-teoretickú prácu na vysokej úrovni, pričom jeho jazyk a štýl sú jasné a zrozumiteľné.  Pri spracovaní predmetnej matérie použil historickú, deduktívnu a logickú metódu, ako aj metódu kritickej analýzy. Ukazuje,  že  súčasné vzťahy medzi cirkvou a štátom na Slovensku sa riadia vzájomným rešpektom tak občianskych, ako aj cirkevných zákonov a záväznosti zmlúv, ktoré Slovenská republika s Apoštolským stolcom uzavrela a ratifikovala. Cenný je  i rozsiahly poznámkový aparát so zoznamom použitej literatúry a prameňov.

Historické reflexie konfesijných vzťahov odporúčame  širokej čitateľskej verejnosti,  ako aj študentom právnických fakúlt a politológie, ktorým poslúži  pri  štúdiu konfesijného a cirkevného práva.

Prof. JUDr. Jaroslav Chovanec, CSc.