Hlboké rany - Nele Neuhausová

Preklad Peter Mičuda
Ikar 2012

Cornelia (Nele) Neuhausová popri práci v manželovej firme píše knižky pre deti (príbehy o koňoch) a krimiromány. Práve nimi sa po prvých dielach vydaných vlastným nákladom dostala do povedomia nemeckých vydavateľov a čitateľov. Dokonca v tomto roku plánuje nemecká televízia ZDF uviesť jej dva čerstvo sfilmované romány. Ich obľúbenou vyšetrovateľskou dvojicou sú detektívi Oliver von Bodenstein a Pia Kirchhoffová, dejiskom príbehov je nevysoké pohorie Taunus a predovšetkým okolie Frankfurtu nad Mohanom na jeho úpätí.

Slovenskému čitateľovi sa obaja detektívi premiérovo predstavujú treťou knihou voľnej série s názvom Hlboké rany. Hĺbka krutých a zákerných rán v ponímaní Nely Neuhausovej ani rokmi nestráca na svojom rozmere: sú totiž rany, ktoré nikdy nemožno úplne vyhojiť. Strhujúci román sa začína vraždou 92-ročného prominentného starca židovského pôvodu. Počet vrážd sa však rýchlo zvyšuje, z histórie sa vynárajú ďalší mŕtvi, a azda neprezradíme veľa, ak povieme, že nakoniec budú prsty rúk i nôh ledva stačiť na počítanie. Autorkino umenie spočíva predovšetkým v spôsobe, akým udržiava napätie: každú chvíľu sa javí, že je už vlastne všetko jasné, prípady možno uzatvoriť, čitateľ sa čuduje, čo mieni detektívny pár ešte riešiť na toľkých do konca zvyšujúcich stranách… a zrazu je všetko inak. Postavy majú inú identitu než tú, ktorou sa dlhé roky prezentovali, alebo sa vykľuje iné desivé šidlo z vreca ich charakterov, konaní a zmýšľaní. Nezriedka sa pritom potvrdí, že nie je všetko zlato, čo sa blyští. Imúnni voči prešľapom nie sú ani samotní detektívi, tiež majú svoje slabôstky a pôsobia veľmi ľudsky a civilne.

Neuhausová používa ako kulisu pre krvavý príbeh plný bolesti, ziskuchtivosti a pomsty reálne lokality nielen v Nemecku, ale svoju drobnokresbu si zachováva aj pri opisoch prostredia Mazúrska v súčasnom severovýchodnom Poľsku (vrátane označenia drobných osád). O to bezprostrednejšie možno vnímať rozohranú drámu klenúcu sa od konkrétnych osudov spred a počas druhej svetovej vojny až po súčasnosť plnú intríg a politikárčenia. Hlavný dej je však koncentrovaný do dvoch týždňov jari roku 2007. Excelentná funkčná práca s prestrihmi medzi paralelne plynúcimi a vzájomne sa dopĺňajúcimi fabulami nedovolí čitateľovi odložiť knihu pred jej dočítaním. Autorka má zmysel pre mieru, napriek krvavej žni dokáže udržať elegantnú a decentnú líniu až do samého záveru. Vražda jej jednoducho svedčí.