Eva Palkovičová
16.10.2013

Hlbokomorské rozprávky - Monika Kompaníková

Artforum 2013

Hlbokomorskými rozprávkami spisovateľky Moniky Kompaníkovej a ilustrátorky Veroniky Holecovej vplávame do sveta skrytého v hĺbke 11 000 metrov pod morskou hladinou. Tu sa nečujne prelievajú morské prúdy a pieskové duny a človek, ktorý nemá takú šikovnú lampičku s bodovým aj diaľkovým osvetlením, ako má ryba Biba, by si myslel, že sa v tej absolútnej tme nemôže diať nič rozprávaniahodné. A predsa sa tu najrôznejšie živočíchy obohatené autorkinou fantáziou o ľudský rozmer vpletajú do spoločného príbehu spolu s rybou Bibou a hadom Radom. Malý atlas hlbokomorských živočíchov v závere knižky podrobnejšie (pre deti možno priodborne) predstaví reálne predlohy hrdinov a je zrazu úplne jasné, že autorke hlbokomorský svet učaroval svojou rozprávkovou podstatou plnou skrytých farieb, nevšedných hmôt a tajuplných svetielok.

Rozprávanie sa prelieva cez šesť častí bez väčších búrok a vlnobití. Rozprávač sa pohupuje medzi rozmanitými kôrovcami, rybičkami, medúzami, sasankami, rebrovkami a chobotnicami a zachytáva podmorské udalosti prostredníctvom originálneho opisu, nápaditých postrehov a vtipných poznámok, ktoré poznáme už z Kompaníkovej predchádzajúcej tvorby a ktoré aj tu dodávajú fiktívnemu svetu jedinečnú kvalitu. Pôvabný je napríklad opis hlbokomorského orchestra sprevádzajúceho diskotéku, ktorá rozvíri hladinu mora tak, že morskú chorobu dostane presne 2422 pasažierov na štyroch výletných lodiach. Upokojujúci rytmus vĺn je síce príjemný na mori, nemusí byť však vždy prínosný pre príbeh. Potenciál rozbúriť rytmus rozprávania sa skrýva v náznakoch dramatických situácií, akými sú napríklad strata domova, nuda, rozpor medzi láskou k blížnemu a vlastnými potrebami či závisť. Riešenie týchto večných ľudských trampôt v podmorskom svete je napokon harmonické.

Aj toho najneposednejšieho čitateľa isto upútajú vydarené ilustrácie Veroniky Holecovej. Podmorské živočíchy, ktoré majú v príbehoch trochu neurčité povahy, sa stávajú vďaka jej interpretácii skutočnými postavami. Niektoré ilustrácie sú doplnené aj textom, ktorý tvorí nad príbehom ďalšiu významovú rovinu, až môže byť nenásytnejším čitateľom trošku ľúto, že ilustrátorkiných skvelých nápadov, akým je stage diving v náručí sasaniek či japonská lovkyňa perál Cha-Lu-Ha, nie je viac. Celostranové linoryty, potlač stránok textúrou a perokresby prekvapujú nevtieravou pointou a vďaka dizajnu Martiny Rozinajovej tvoria krásny celok.

A tak je kniha nádherným umeleckým dielkom, ktoré je radosť držať v rukách, dotýkať sa jeho stránok, utápať si zrak v sýtych farbách mora a nechať sa unášať prúdom rozprávania spolu s rybou Bibou, hadom Radom a ich hlbokomorskými priateľmi.