Hnoj - Wojciech Kuczok - Cesta do žumpy sveta

Cesta do žumpy sveta

Wojciech Kuczok

Hnoj

Bratislava, Belimex 2005

Preklad Marianna Mináriková

Mladý prozaik Wojciech Kuczok (1972) dostal roku 2004 za román Hnoj najprestížnejšiu poľskú literárnu cenu Niké a stal sa  jej najmladším laureátom, čo signalizuje, že v poľskej literatúre sa završuje akási generačná výmena stráží. Ak príslušníkov Kuczokovej generácie donedávna kritika označovala za „mladých vĺčikov“, dravých a priebojných,  teraz je jasné, že sú to už zdatní vlci, s ktorými treba veľmi vážne rátať. Práve v súvislosti s nimi a najmä s Kučokom, ktorý pred Hnojom vydal dve poviedkové knihy Počuté poviedky (1999),  Kostlivky (2002) a jeden zväzok poézie, sa začína hovoriť o tzv. „novom realizme“. Po dosť dlhom období nadvlády experimentálnych, neveľmi transparentných a čitateľsky príťažlivých postupov prinášajú títo autori osviežujúce nóvum. Nový realizmus sa výrazne odlišuje od „starého“ realizmu 19. storočia, či od „malého realizmu“ populárneho v Poľsku v šesťdesiatych rokoch 20. storočia (jeho obdobou bola u nás „poézia všedného dňa“), nehovoriac už o socialistickom realizme. Kuczok sa totiž nezrieka výdobytkov modernej prózy (aj nerealistickej!),  nájdeme tu výrazné hyperboly, štylizácie, voľné kombinácie rozličných prvkov reality, ba aj vizionárstvo a pohrávanie sa s metaforami, často dosť odvážnymi.

Hnoj je vlastne história jednej meštiansko-inteligentskej rodiny z istého sliezskeho baníckeho mesta, rodiny určite netypickej, ale odrážajúcej mnohé historické fakty i psychologicko-sociologické pravdy. V tej rodine je veľa zla, násilia, sadistickej krutosti, veľa pýchy i pokrytectva. Žije akoby v sebe, ale zároveň aj v konflikte so svetom okolo nej, so svetom sliezskych baníkov, proletárov aj lumpenproletárov. V troch častiach – Predtým, Vtedy a Potom – ukazuje autor jej patológiu, postupný rozklad a nakoniec priam apokalyptický zánik, akúsi implóziu do žumpy sveta. Pravdaže, táto rodinná história sa dá – a zrejme  aj má – čítať aj ako symbolická história spoločnosti za posledných päťdesiat rokov s jej čoraz očividnejším zahnívaním, degradáciou a ponižovaním človeka, s „opľúvaním“ všetkých hodnôt aj ľudí, čo ich vyznávajú – ale aj s jej nevyhnutným koncom.

V centrálnej časti dominuje obraz násilia na malom dieťati, synovi starého K., ktorého otec kruto týra aj psychicky gniavi, v prvej je akási prehistória všetkých rodinných nerestí, v tretej čosi ako zaslúžený trest. Ale nie je to moralizovanie, autor nesúdi, ani sa neusiluje vzbudzovať súcit, len ukazuje, niekedy  až pridrsne, priam naturalisticky, to, o čom sa v slušných rodinách nehovorí.

Ale z hľadiska čitateľa je vari dôležitejšie niečo iné – to, ako o tom všetkom autor rozpráva, jeho naratívna verva, virtuózna práca s jazykom, využívanie jeho rozmanitých možností a vrstiev, od stretu nárečových živlov s bežným jazykom, až po hry so slovom, s jeho mnohými významami a premenlivým fungovaním, čo všetko sa začleňuje do harmonického, pútavého, sarkastického až satirického textu. Táto uštipačná, dakedy krutá demýtologizácia meštianskej rodiny a vlastne celej spoločnosti pôsobí očistne a inšpiratívne, lebo je to kus dobrej literatúry a škola slobodného rozmýšľania o človeku a svete. Treba sa vydavateľstvu Belimex poďakovať, že nám túto pozoruhodnú knižku sprístupnilo.

Jozef Marušiak